Nowy Polski Ład: 7 rekomendacji Konfederacji Lewiatan dotyczących podatków
Prawo podatkowe ulega ciągłym zmianom. Proces ten jest z jednej strony związany z koniecznością dostosowywania przepisów do zmieniającego się otoczenia gospodarczego, z drugiej wynika z rosnących potrzeb fiskalnych państwa.
Ustawy, które nakładają na przedsiębiorców nowe obowiązki, podatki, opłaty, aby mogły wejść w życie w roku następującym po roku ich ogłoszenia, powinny zostać ogłoszone w Dzienniku Ustaw do 30 czerwca danego roku
To powoduje, że przepisy prawa podatkowego są bardzo złej jakości. Ustawy podatkowe uchwalane są w skandalicznym trybie, bez pogłębionych konsultacji publicznych i odpowiedniego vacatio legis.
Co najmniej 6 miesięczne vacatio legis
Aby w przyszłości uniknąć niewłaściwie procedowanych zmian i zapewnić podatnikom należytą ochronę ich interesów proponujemy wprowadzenie mechanizmu gwarantującego co najmniej 6 miesięczne vacatio legis dla ustaw zmieniających warunki prowadzenia działalności gospodarczej.
Ustawy z zakresu prawa podatkowego i gospodarczego, które nakładają na przedsiębiorców nowe obowiązki, podatki, opłaty, bądź w inny sposób pogarszają warunki ich funkcjonowania, aby mogły wejść w życie w roku następującym po roku ich ogłoszenia, powinny zostać ogłoszone w Dzienniku Ustaw do 30 czerwca danego roku.
Jeżeli ustawa zostanie ogłoszona w okresie po 30 czerwca danego roku i przed zakończeniem roku, do okresu vacatio legis wliczany będzie kolejny pełny rok kalendarzowy.
Taki mechanizm pozwoli dyscyplinować rząd oraz parlament do planowania procesu legislacyjnego tak, aby zakończyć go przed 30 czerwca danego roku. Zapewniając podatnikom minimum 6 miesięczne vacatio legis.
Długie vacatio legis pozwoli firmom przygotować się do zmian, umożliwi wyjaśnienie przepisów w drodze objaśnień zanim te zaczną obowiązywać, ograniczy niestabilność i nieprzejrzystość przepisów.
Czytaj także: UOKiK wydał pierwsze decyzje ws. zatorów płatniczych: 470 tys. zł kary dla dwóch spółek
Propozycje podatkowe Konfederacji Lewiatan
Eksperci proponują:
1. skrócenie terminu zwrotu podatku VAT,
2. umożliwienie wcześniejszego odzyskania częściowego zwrotu VAT,
3. skrócenie terminu zwolnienia pieniędzy zgromadzonych na koncie VAT w ramach mechanizmu podzielonej płatności,
4. wprowadzenie długiego vacatio legis przy zmianach przepisów prawa podatkowego,
5. wprowadzenie oceny dotychczas obowiązujących rozwiązań, jako elementu niezbędnego przy tworzeniu prawa podatkowego,
6. skrócenie terminu wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego,
7. niewprowadzanie nowych podatków, danin i składek sektorowych.
Łatwiejsze funkcjonowanie firm
‒ Przedsiębiorcy wkładają ogromny wysiłek i znaczne środki na obsługę księgową i doradztwo podatkowe i nadal nie są pewni, czy właściwie rozliczyli i zapłacili podatek. Wynika to z faktu, że przy natłoku zmian wchodzących w życie w krótkim czasie, trudno zidentyfikować i wyjaśnić wszystkie wątpliwości.
Propozycje nie zawierają obniżek podatków, a skupiają się na poprawie jakości funkcjonowania podatnika
Dlatego proponujemy równoczesne wprowadzenie pakietu rozwiązań, które spowodują, że przedsiębiorcom będzie się łatwiej poruszać po przepisach podatkowych, zmniejszy się ryzyko błędów, ograniczone zostaną zbędne obciążenia, a także poprawi się płynność firm.
Propozycje nie zawierają obniżek podatków, a skupiają się na poprawie jakości funkcjonowania podatnika. Nie chcemy też oczywiście nowych para-podatków, bo te są wyjątkowo niekorzystne dla firm i konsumentów – mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, ekspert Konfederacji Lewiatan.
Czytaj także: Mniej upadłości firm rdr, ale i rejestracji w 2020 roku
Analizy wpływu wprowadzanych zmian
Przepisy wprowadzające nowe podatki, obowiązki, ograniczenia oraz warunki funkcjonowania firm tworzone są w poszczególnych ministerstwach, bez analizy tego, czy w połączeniu z obowiązkami nakładanymi przez inne resorty nie stanowią nadmiernego obciążenia dla przedsiębiorców, a tym samym nie będą w niepotrzebny sposób hamować ich rozwoju.
Dlatego cenne będzie prowadzenie analizy wprowadzanych zmian, liczby nowych obowiązków sprawozdawczych oraz administracyjnych oraz wysokości nowych podatków, opłat i innych danin wprowadzanych w poszczególnych latach.
Wnioski płynące z dokonanego przeglądu, powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu programu prac legislacyjnych rządu w kolejnym roku oraz być podstawą do opracowania propozycji deregulacyjnych zmierzających do zmniejszenia barier w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Cenne będzie prowadzenie analizy wprowadzanych zmian, liczby nowych obowiązków oraz wysokości nowych podatków, opłat i innych danin wprowadzanych w poszczególnych latach
‒ Nie może być tak, że w krótkim czasie na firmy z danej branży nakładanych jest nawet kilka nowych podatków i danin, których rozliczenie i zapłacenie wymaga ogromnych nakładów pracy, nie mówiąc już nawet o samej wysokości obciążenia – dodaje Przemysław Pruszyński.
Przyspieszenie wydawania decyzji
Zdaniem Lewiatana ważne jest skrócenie terminu wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego. W okresie pandemii uzyskanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego może trwać nawet 6 miesięcy.
Administracja skarbowa posiada liczne narzędzia pozwalające weryfikować uczciwość firm, ma ogromną wiedzę o rozliczeniach podatników i rozbudowaną analitykę
Szybciej trzeba zwracać podatek VAT, umożliwić wcześniejsze odzyskanie częściowego zwrotu VAT oraz skrócić termin zwolnienia pieniędzy zgromadzonych na koncie VAT w ramach mechanizmu podzielonej płatności.
Dzisiaj administracja skarbowa posiada liczne narzędzia pozwalające weryfikować uczciwość firm, ma ogromną wiedzę o rozliczeniach podatników i rozbudowaną analitykę. Jest przestrzeń do wsparcia firm, a nie do ciągłego pogarszania ich sytuacji w imię walki o „uszczelnienie” systemu podatkowego.
Czytaj także: Polski podatnik odzyska VAT za niezapłacone faktury? Zapadł ważny wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE