Nowy etap płatności bezgotówkowych: e-paragon, a następnie SoftPOS

Nowy etap płatności bezgotówkowych: e-paragon, a następnie SoftPOS
Fot. aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jakie korzyści może przynieść klientom, przedsiębiorcom i fiskusowi pojawienie się e-paragonów i SoftPOS-ów - wyjaśnia w rozmowie z aleBank.pl Mieczysław Groszek, Prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

#MieczysławGroszek: #e-paragon przedstawiany jest jako innowacja, a może stać się szybko powszechnym rozwiązaniem #ObrótBezgotówkowy #SoftPOS #eParagon @bezgotowkowa @MF_GOV_PL

Robert Lidke: Być może już w tym roku pojawi się e-paragon. W Ministerstwie Finansów trwają prace nad przepisami, które umożliwią jego stosowanie. Co to oznaczałoby dla obrotu bezgotówkowego?

Mieczysław Groszek: Byłoby to jednoznaczne wzmocnienie atrakcyjności obrotu bezgotówkowego, pokazanie nowej funkcjonalności. Ponieważ e-paragon przedstawiany jest jako innowacja, a może stać się szybko powszechnym rozwiązaniem.

E-paragon jest dla klienta bazą danych o jego transakcjach, które z jednej strony dają mu ochronę w sensie prawnym czyli możliwość korzystania z gwarancji, reklamacji. Z drugiej strony to łatwiejsza możliwość przystępowania do programów lojalnościowych. Dane z tych paragonów mogą bowiem identyfikować preferencje zakupowe.

A z punktu widzenia fiskusa − jakie mogą być skutki wprowadzenia e-paragonów, jakie korzyści?

− Korzyści mogą tylko w sensie ekonomii skali, czyli tańsze zbieranie informacji przez fiskusa. Bo informacje są już dostępne, ale są teraz rozproszone, w różnych bazach danych. Natomiast agregacja danych i ich przetwarzanie jest korzystne.

A gdyby pojawiła się kasa rejestrująca na smartfonie? To wówczas mielibyśmy e-paragon, kasę rejestrującą w telefonie i wtedy nawet ci najdrobniejsi sprzedawcy, np. na bazarze mogli przyjmować płatności bezgotówkowe i fiskus miałby wiedzę o wszystkich transakcjach.

− Do kasy trzeba by jeszcze dołożyć terminal. I takie prace są prowadzone, nad tzw. SoftPOS-em, czyli aplikacją, którą można zainstalować na smartfonie, a która miałaby funkcję terminala. Tego typu rozwiązanie upowszechniłoby płatności w tych obszarach gdzie nie ma jeszcze tradycyjnych terminali płatniczych. Należy pamiętać, że kasy fiskalne muszą być połączone z centralnym rejestrem.

Załóżmy więc, że mamy te kasy połączone z centralnym rejestrem, mamy e-paragon. Czy wówczas uczestnicy Programu Polska Bezgotówkowa nie byliby rozczarowani, że zainstalowali zwykłe terminale, a tymczasem można mieć takie same możliwości dzięki smartfonowi?

− Raczej nie będą rozczarowani. Ponieważ dzięki Polsce Bezgotówkowej zdobyliby swoje pierwsze doświadczenia w bezpieczny sposób. A po roku bezpłatnego korzystania i tak muszą podjąć decyzję, czy kontynuują współpracę z Fundacją, w taki sam sposób jak do tej pory, czy też korzystają z innego rozwiązania ale płacąc. Ponieważ mogą wykorzystać inne rozwiązanie, w którym np. otrzymają nowy, inny benefit.

Mogę sobie wyobrazić promocję właśnie np. kaso-terminala, połączoną z benefitem, także dla tych osób, które kiedyś skorzystały z Programu Polska Bezgotówkowa.

Źródło: aleBank.pl