Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Technologie | Bank spółdzielczy bez oddziałów i obrotu gotówkowego
Dr hab. Eugeniusz Gostomski
Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Pod koniec 2022 r. Raiffeisenbank w Hochtaunus stał się pierwszym spółdzielczym bankiem w Europie, który zamknął wszystkie swoje (w sumie cztery) oddziały i zdemontował posiadane bankomaty. I niemal w całości przeniósł się do internetu – jedynym stacjonarnym miejscem obsługi klientów pozostała tylko jego centrala w Bad Homburg, ale wpłaty i wypłaty gotówki zarówno w kasie centrali, jak i we własnych bankomatach nie są już możliwe. Tym samym bank zrezygnował całkowicie z obsługi transakcji gotówkowych na rzecz bankowości online. Nie będzie już więc instytucją dla tych starszych klientów, którzy nadal chcieliby korzystać z tradycyjnej bankowości. Choć może nie do końca – klienci mogą bowiem w ciągu roku bezpłatnie dokonać 52 wypłaty gotówki za pomocą karty Mastercard w bankomatach na całym świecie.
Opłaty, które Raiffeisenbank/Hochtaunus musi z tego tytułu przekazywać innym instytucjom finansowym są znacznie niższe od kosztów utrzymywania własnych bankomatów. Klienci mają także dostęp do niedużych kwot gotówki przy okazji płatności kartą w sklepach z terminalami płatniczymi, oferujących usługę cash back.
Całkiem dobra kondycja
Raiffeisenbank/Hochtaunus jest średniej wielkości bankiem spółdzielczym w środkowych Niemczech o 150-letniej historii, ma niemal 9 tys. członków. W 2022 r. zatrudnienie w nim wzrosło o 8 osób – do 99 pracowników. Jego suma bilansowa zwiększyła się o ponad jedną trzecią, osiągając na koniec minionego roku 1,4 mld euro. Motorem wzrostu banku od wielu lat jest finansowanie nieruchomości komercyjnych i atrakcyjne oprocentowanie depozytów klientowskich, wspierane profesjonalnymi kampaniami reklamowymi. W ostatnim roku jego należności z tytułu udzielonych kredytów wzrosły o jedną czwartą i przekroczyły 1 mld euro. Raiffeisenbank/Hochtaunus uzyskał wynik operacyjny na poziomie 15,3 mln euro, a wskaźnik kosztów obniżył się do 43%, gdy średni jego poziom w niemieckim sektorze bankowym wynosił niecałe 70%. Bank odnotowuje systematyczny wzrost liczby obsługiwanych klientów, których jest już ok. 30 tys. – tak osób fizycznych, jak i prawnych. Istotną zachętą do korzystania z jego usług jest od lat bezpłatny rachunek online, podczas gdy klienci korzystający z bankowości stacjonarnej płacili za prowadzenie rachunku bankowego 30 euro miesięcznie.
O radykalnej zmianie modelu ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI