Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Technologie – Asseco Poland | Banki spółdzielcze potrzebują nowych technologii

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Technologie – Asseco Poland | Banki spółdzielcze potrzebują nowych technologii
Fot. Asseco Poland
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bank spółdzielczy to bank lokalny, który jest blisko swojego klienta. To duży atut. Nie zmienia to jednak faktu, że branża finansowa jest silnie związana z rozwojem nowych technologii, które wykorzystuje w obsłudze klienta. Czy banki spółdzielcze mają do nich dostęp? Czy dzięki rozwiązaniom chmurowym łatwiej będzie im konkurować z bankami komercyjnymi? M.in. o tym rozmawialiśmy z  Tomaszem Blicharzem dyrektorem Działu Rozwoju i Promocji BooX w Asseco Poland.

Branża finansowa jest jednym z rynkowych liderów w zakresie wdrażania nowych technologii i nowoczesnych systemów informatycznych. Jak w tym kontekście wypada sektor bankowości spółdzielczej?

– Branża finansowa wymaga szybkości, sprawności i bezpieczeństwa działania. Bankowość podlega też najsilniejszej presji konkurencyjności ze strony konsumenta, który coraz bardziej przyzwyczaja się do standardów oferowanych przez platformy e-handlu i do szybkiej realizacji związanych z nim usług finansowych. Jak w kontekście tych realiów wypada sektor bankowości spółdzielczej? Tu duże znaczenie ma fakt, że jest on silnie związany z lokalizacją życia i działania klientów, którymi są głównie mieszkańcy małych miast oraz wsi. Ponadto banki spółdzielcze są doskonałym partnerem samorządów regionalnych, sponsorem imprez i wydarzeń. Czy w takim razie, mając bardzo bliski kontakt z klientem, muszą wykorzystywać wszystkie nowości technologiczne do zacieśniania relacji biznesowej i obsługi konsumentów?

Kolejną kwestią są możliwości inwestowania we wsparcie technologiczne przez banki spółdzielcze, które są przecież dość małymi organizacjami. W tym kontekście dużą wartość mają organizacje zrzeszające, które mogą w imieniu banków spółdzielczych skutecznie negocjować warunki dostępu do platform bankowych, jak również instytucje branżowe lub państwowe, które opracowują rozwiązania procesowe, np. MojeID, Nośnik Trwały, BLIK czy KRD. Wdrażanie ich w bankach spółdzielczych daje im możliwość skorzystania z funkcjonalności oferowanych również przez banki komercyjne. Widać więc, że banki spółdzielcze dzięki strukturze i otwartości rynku mogą nawiązać konkurencję z liderami, a jednocześnie zwiększać swój potencjał, wykorzystując bliską relację z klientem.

Załóżmy, że bank spółdzielczy decyduje się na wdrożenie nowej technologii. Od czego powinien zacząć ten proces i jakimi kryteriami powinien się kierować?

– Jak każda inwestycja zmiana technologiczna wymaga zdefiniowania celów, kosztów, a przede wszystkim korzyści. W pierwszym etapie projektu kluczowa jest więc ich analiza oraz określenie progu osiągnięcia rentowności. Analiza ta może być przeprowadzona przez personel banku lub, jeśli nie&...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK