Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości
Czy tradycyjny piramidowy model zarządzania organizacją jest na tyle przestarzały, że firmy powinny z niego zrezygnować? Do takich wniosków doszedł coach biznesu, Frederic Laloux, autor książki "Pracować inaczej".
Jak to jest możliwe że pomimo tak ogromnych postępów w technologii informacyjnej, nasza technologia społeczna niemalże stoi w miejscu? Nasze praktyki w zarządzaniu sięgają rewolucji przemysłowej – pisze Frederic Laloux. Wyobraźmy sobie sytuację, w której zamiast telefonu musimy używać telegrafu?
Sposób, w jaki próbujemy radzić sobie z obecnymi problemami organizacji, często wydaje się pogarszać stan rzeczy, zamiast go ulepszać. Większość organizacji przeszło przez rożne cykle programów odnowy i przekształceń: fuzje, centralizacje i decentralizacje, nowe systemy informatyczne, nowe sformułowania misji, nowe karty wyników, nowe systemy motywacyjne. Istnieje jednak poczucie, że wyczerpaliśmy już pomysły na sposoby zarządzania organizacjami do granic możliwości i tradycyjne recepty często wydają się być tylko częścią problemu, a nie jego rozwiązaniem.
Jeśli piramida hierarchiczna rzeczywiście wydaje się przestarzała, to jaka inna struktura mogłaby ją zastąpić? Co z podejmowaniem decyzji? Każdy, a nie tylko osoby na szczycie, powinien móc podejmować znaczące decyzje, lecz czy to nie jest jednocześnie prosty przepis na chaos? Co z awansami i podwyżkami wynagrodzeń? W jaki sposób możemy uczynić cel istnienia firmy głównym kryterium wszystkiego, co robimy i uniknąć cynizmu, który stanowi częstą reakcję na wzniośle brzmiącą formułę „misji pracy? W „Pracować inaczej” Frederic Laloux przedstawia konkretne odpowiedzi na wiele rzeczowych pytań, podobnych do tych, jak powyżej. Swoje wnioski opiera na wnikliwej analizie dwunastu pionierskich dwunastu firm, które działają na rynku przynajmniej 5 lat i zatrudniają minimum 100 pracowników. Wszystkie te organizacje działają w oparciu o nowy poziom świadomości człowieka, która przekłada się na całkowicie odmienny sposób zarządzania i współpracy.
Przykładem firmy, która z powodzeniem stosuje model organizacyjny Lalouxa jest Buurtzorg, ulokowana w Holandii firma pielęgniarska, w której to lokalne zespoły decydują kogo zwolnić, a pensja dyrektora wykonawczego Josa de Bloka jest mniejsza niż podwójna stawka pielęgniarki. Strategiczne decyzje Blok podejmuje po uprzednim opublikowaniu pomysłów na blogu i otrzymaniu feedbacku od swoich pracowników. Buurtzorg opanował dużą skuteczność w udzielaniu zespołom konkretnej pomocy (szkolenia, coaching, narzędzia), by samozarządzanie mogło się sprawdzać w praktyce. Raport KPMG z roku 2012 głosi, że firma dzięki takim działaniom zmniejszyła godziny bezpośredniej opieki nad pacjentem poprzez zwiększenie wydajności i zapewnienie mu większej autonomii, zaś badania z roku 2010 przeprowadzone przez Ernst & Young ujawniają, że Buurtzorg ograniczyło koszty o 40% w porównaniu z publicznym holenderskim systemem zdrowia.
W USA książka „Pracować inaczej” już zaczyna mieć status wyjątkowej. Firma Zappos (lider handlu butami w internecie, sprzedany za ponad 1 mld USD Amazonowi, zatrudniająca ponad 1000 osób, jednocześnie pionier wdrażania nowych technik zarządzania) uczyniła z tej książki pozycję obowiązkową dla swoich pracowników. Według badań, kiedy miasto podwaja swoją wielkość, poziom innowacji i kreatywności każdego mieszkańca wzrastał o średnio 15 proc. Ale kiedy rozwija się firma, zazwyczaj widzimy odwrotną tendencję u pracowników. Chciałem więc, aby struktura Zappos bardziej przypominała tą miejską. Nasi pracownicy mogą dzięki temu występować w roli przedsiębiorców, a nie tylko trybików w wielkiej maszynie. Nie mają managerów, którzy powiedzą im, co mają robić, więc czują większą odpowiedzialność – mówi Tony Hsieh CEO Zappos.
Trwała przewaga konkurencyjna coraz mniej wynika z produktu bądź modelu biznesowego a coraz bardziej z kultury organizacyjnej, która pozwala seryjnie tworzyć innowacyjne produkty czy błyskawicznie zmieniać modele biznesowe. Laloux precyzyjnie pokazuje, które techniki zarządzania zmieniają otoczenie na lepsze, a które je degradują. Wyłania się z tego nowy spójny model organizacyjny. I nie chodzi wcale o model teoretyczny, ani utopijną wizję, ale bardzo konkretny sposób zarządzania organizacjami z poziomu wyższego etapu świadomości.
Przywódcy przedsiębiorstw, którzy chcą utworzyć nowy typ organizacji nie muszą zaczynać od białej kartki papieru, ponieważ mają szansę czerpać inspiracje z bardzo konkretnych opisów zawartych w książce „Pracować inaczej”. Są tam podane zasady, struktury, praktyki i kultury, jakie wspierają nowy sposób łączenia się w organizacjach.
Źródło: StudioEMKA