Nie daj szansy złodziejowi: ZBP po raz kolejny apeluje o roztropność na wczasach
O tym, że utrata dowodu osobistego czy prawa jazdy stanowi problem całkiem realny świadczą dane zgromadzone w bazie Dokumenty Zastrzeżone. – Tylko w pierwszym kwartale tego roku zastrzeżono 30027 dowodów tożsamości. Oznacza to, że każdego dnia 326 osób traciło swe dokumenty w wyniku kradzieży bądź zagubienia – przypomniał Grzegorz Kondek, koordynator kampanii informacyjnej systemu Dokumenty Zastrzeżone. Pierwsze trzy miesiące 2017 roku przyniosły zarazem swoisty rekord: w 19 letniej historii rejestru nigdy wcześniej nie zgłoszono aż tylu utraconych dowodów tożsamości w zimowych miesiącach. Nie jest to jednak wynik wzmożonej aktywności „doliniarzy”, tylko raczej rosnącej świadomości Polaków odnośnie konsekwencji, z jakimi wiąże się przejęcie kontroli nad dokumentami przez złodzieja. A te są nader poważne. – W analizowanym okresie mieliśmy do czynienia z 1746 próbami wyłudzeń – zauważył Grzegorz Kondek. Każdego dnia przestępcy usiłowali wykorzystać skradzione dowody tożsamości do oszukania banków na kwotę przekraczającą 1 mln złotych. Rekord padł w województwie podlaskim; udaremniono tam próbę oszustwa na kwotę 8,4 mln złotych! Ta kwota robi wrażenie, jednak jest ona stosunkowo niewielka w zestawieniu z danymi sprzed kilku lat, gdzie trafiały się nawet próby wyłudzenia z banku ponad 20 mln złotych przy użyciu kradzionych dokumentów. Jak widać, funkcjonowanie systemu DZ przyniosło również efekt prewencyjny; przestępcy boją się wykorzystywać pozyskane dowody tożsamości w celu dokonywania zbyt zuchwałych „skoków na kasę”.
– W tej chwili mamy 1 mln 720 tys. dokumentów tożsamości, one mogą być użyte do prób wyłudzenia – przypomniał Grzegorz Kondek. Aby dokonać wpisu do systemu, wystarczy iść do dowolnego oddziału bankowego. Pracownik obsługi klienta powinien przyjąć zgłoszenie nawet od osoby nieposiadającej konta w żadnym banku. Ponadto zdecydowana większość instytucji finansowych pozwala na zastrzeżenie dokumentu przez telefon, również zza granicy. To bardzo ważna informacja dla tych, którzy stracili portfel podczas zagranicznego wyjazdu – dodał koordynator kampanii informacyjnej systemu Dokumenty Zastrzeżone. Nadmienił on ponadto, iż system DZ chroni również licznych usługodawców, poczynając od hotelarzy poprzez wypożyczalnie rowerów, skuterów czy kajaków a kończąc na wszelkich podmiotach udzielających swym klientom tzw. kredytu kupieckiego. Mogą oni zweryfikować kontrahenta za pośrednictwem Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor, które posiada bezpośrednie połączenie z bazą DZ.
Nawet najdoskonalszy system nie jest jednak w stanie w całości wyeliminować zagrożeń, których zdecydowana większość jest wynikiem nieświadomości bądź niefrasobliwości ludzkiej. – Na podniesienie poziomu bezpieczeństwa musi się składać świadomość użytkowników korporacyjnych, profesjonalnych oraz indywidualnych – podkreślił prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz. Uświadamianiu tej ostatniej grupy służyć ma kampania pod hasłem „Bezpieczny portfel na wakacjach”, zorganizowana w ostatnim czasie przez ZBP. – W okresie wakacyjnym warto mieć katalog dobrych praktyk. Ten mały elementarzyk chcielibyśmy przekazać klientom banków – podkreślił wiceprezes ZBP Włodzimierz Kiciński. W dokumencie wypracowanym przez bankowców znalazły się między innymi następujące porady:
- Nigdy nie zapisuj hasła do bankowości internetowej
- Nie wchodź do systemu transakcyjnego banku przez linki znajdujące się w mailach
- Nie używaj wyszukiwarek internetowych do znalezienia stron logowania banku, zawsze wpisuj jego adres www
- Zawsze posiadaj aktualny i włączony system antywirusowy
- Płatności kartą w Internecie dokonuj tylko u zaufanych sprzedawców
- Korzystaj jedynie z zaufanych sieci bezprzewodowych oraz zaufanych łącz
- Ignoruj maile, w których jest się proszonym o podanie danych do autoryzacji
- W przypadku utraty karty zastrzeż ją pod numerem 828 828 828
- Warto również kontaktować się z opiekunem rachunku bankowego.
Stosowanie się do powyższych zaleceń i rozsądne podejście do wszelkiego rodzaju „wyjątkowych” ofert, które w dużej części okazują się być tylko przynętą zarzucona przez sieciowego oszusta, pozwolą na uniknięcie wielu przykrych niespodzianek, łącznie z „wyczyszczeniem” konta przez osoby trzecie. – Bankowość nie polega na cudownych pomysłach a jedynie na przestrzeganiu procedur – zapewnił wiceprezes Kiciński.
Karol Jerzy Mórawski