Nasze banki muszą mieć więcej czasu dla klienta

Nasze banki muszą mieć więcej czasu dla klienta
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ziemowit Stempin - Wiceprezes Zarządu SGB Bank S.A.

Strategia i wizja Zrzeszenia SGB Banku zrzeszającego opiera się na maksymalnym wsparciu banków spółdzielczych. Ma się ono odbywać w sferze technologicznej, procesowej, zasobów ludzkich, w obszarach zapleczowych. Jeżeli chodzi o relację z klientami to są to relacje banków spółdzielczych. Są one bezcennym źródłem informacji jakie rozwiązania technologiczne, procesy, usługi powinniśmy dostarczać klientom grupy – oferta produktowa jest w pełni zarządzana przez banki spółdzielcze i wiąże się z tym relacja z klientem. Naszym obowiązkiem jest to, aby poprawiać konkurencyjność zrzeszenia poprzez przekazywanie bankom najlepszych rozwiązań dostosowanych do ich lokalnych potrzeb.

Trzeba połączyć średnioterminową wizję i strategię z tym, co wymusza otoczenie. Konkurencyjność jest bardzo dobra i tego oczekują nasi klienci. Jako sektor banków spółdzielczych i Zrzeszenie SGB musimy się dostosować. Teza, że za 5 lat wszyscy będą korzystali ze smartfonów – szczególnie w płatnościach – wymusza na nas konkretne rozwiązania w części bankowości mobilnej, internetowej.

Druga kwestia to ilość zmian regulacyjnych. STIR, Split Payment, PAT to rzeczy, które musimy zrobić i bardzo ważne jest wspólne działanie. W przypadku rozproszonych systemów zajmuje to więcej czasu niż w przypadku wspólnej platformy zrzeszeniowej.

Zobacz i posłuchaj rozmowy na naszym kanale aleBankTV na YouTube albo na końcu artykułu

Kolejna rzecz, związana z korzystaniem przez klientów z mobilnych urządzeń, to bezpieczeństwo. W SGB Banku funkcjonuje już Security Operation Center i jest to obszar, który będzie podlegał rozwojowi w kwestii nie tylko programów informatycznych, antyfraudowych, ale również w kontekście umiejętności ludzi i procedur z tym związanych. Liczy się każda sekunda, każda minuta. To bardzo istotny element naszej strategii. Zatem konkurencyjnie, bezpiecznie, a do regulacji trzeba się dostosować jak najszybciej i w jak najbardziej optymalny sposób.

Najważniejsze w naszej filozofii i najważniejsze w Centrum Usług Wspólnych jest to, że chcemy być użyteczni dla banków w automatyzacji i standaryzacji funkcji zapleczowych, informatycznych – związanych z data center podstawowym i zapasowym. Chcemy w tym zakresie wystawiać konkretne usługi dla banków. To jest zmiana filozofii – nie oferujemy naszym bankom spółdzielczym systemów informatycznych, oferujemy im konkretne usługi w oparciu o platformę informatyczną, która jest postawiona w SGB Banku. Bardzo istotne jest to, aby nasze banki miały więcej czasu na relacje z klientem. W połączeniu z innowacyjnością, rozwojem technologicznym, relacyjność da nam możliwość konkurencyjnego działania na rynku bankowym, ale za chwilę – w związku z wejściem dyrektywy PSD2 – nie tylko bankowym. Już widać dużą aktywność fintechów, a za dwa lata będziemy obserwowali na rynku łączenie się tradycyjnej bankowości z innowacyjnością firm technologicznych. Banki muszą temu sprostać.

Mamy bardzo dużą grupę klientów i rola edukacyjna wpisuje się w nasze DNA. Nawet klienci w mniejszych miejscowościach coraz częściej używają urządzeń mobilnych. Bardzo ważną rolą banków spółdzielczych jest to, aby odpowiednio zachować normy bezpieczeństwa. Chcemy włączyć się w doskonalenie wiedzy młodych ludzi w zakresie technologii, nowoczesności przy zachowaniu spółdzielczych tradycji.