Nadchodzi InsurTech
Czy start-upy technologiczne, tzw. InsurTech oraz klienci nowej generacji, a także inne nowości technologiczne staną się zagrożeniem dla rynku, czy też dostarczą ubezpieczycielom narzędzi pozwalających dobrze prosperować? Chociaż wielu światowych trendów nie da się w żaden sposób przewidzieć, mogą one mieć wpływ na cały sektor ubezpieczeniowy. Czy można je kontrolować? Jeżeli tak, to w jaki sposób? Wszystko zależy od zdolności ubezpieczycieli do adaptacji oraz wprowadzania zmian na bieżąco.
Zarówno produkty ubezpieczeniowe, jak i sposób ich sprzedaży ulegają ciągłym zmianom. Ubezpieczyciele muszą w szybki sposób reagować na zmiany zachodzące wokół nich, a także na oczekiwania klientów.
Najnowsze innowacje są przede wszystkim związane z dużą liczbą technologicznych start-upów; tzw. firmy InsurTech (ubezpieczenia i pożyczki Peer 2 Peer, agregatory, ekonomia dzielenia, nowe narzędzia cyfrowe) mogą w dużym stopniu wpłynąć na działalność sektora ubezpieczeń.
Z jednej strony nowe start-upy technologiczne tzw. InsurTech mogą skłonić tradycyjnych dostawców ubezpieczeń do tworzenia nowych produktów ubezpieczeniowych. Z drugiej natomiast, nowe rozwiązania technologiczne, takie jak „inteligentne domy”, ograniczają poziom strat w obszarze szkód domowych. Co więcej, w ciągu najbliższych lat samochody bez kierowców zmienią wysokość zakładanego ryzyka w ubezpieczeniach komunikacyjnych. W najbliższych latach „inteligentne pojazdy” mogłyby potencjalnie spowodować skurczenie się rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, poprzez zmniejszenie liczby wypadków, a tym samym zmniejszyć wysokość składek ubezpieczeniowych.
Obecnie ubezpieczenia komunikacyjne stanowią 40% dochodów osiąganych przez ubezpieczycieli. Dla przyszłości tej branży, samochody autonomiczne niekoniecznie są więc dobrą nowiną.
Jak przygotować się do tych zmian i wykorzystać możliwości istniejące na rynku.
Był to główny temat 5. konferencji „Innowacje w ubezpieczeniach” zorganizowanej w Warszawie przez Sollers Consulting i Guidewire Software.
Podczas swojego wystąpienia Michał Trochimczuk, Partner Zarządzający w Sollers Consulting oraz Keith Stonell, Dyrektor Zarządzający Guidewire Software ds. Rynku EMEA, mówili o tym, w jaki sposób nadchodzące zmiany wpłyną na ubezpieczycieli, i jak firmy ubezpieczeniowe mogą sprostać potrzebom klientów nowej generacji.
Keith Stonell poruszył kwestię klientów nowej generacji, tzw. milenialsów. Mówił o tym jak sprostać ich wymaganiom i stworzyć dopasowaną do ich potrzeb ofertę, a dodatkowo sprawić by była ona łatwo dostępna i jednocześnie atrakcyjna.
Ponad to, Michał Trochimczuk przypomniał, że ubezpieczonych jest obecnie jedynie 2% światowej gospodarki:
Jest to przeogromny potencjał dla tych ubezpieczycieli, którzy potrafią go wykorzystać, powiedział Michał Trochimczuk, Partner Zarządzający w firmie Sollers Consulting. Szacuje się, że roczna wartość nieubezpieczonego ryzyka w obszarze nieruchomości wynosi 221 mld USD.
Pytanie brzmiało więc: Z jakimi produktami i jak dotrzeć do tych klientów?
Zmiany na rynku będą zachodziły szybciej niż kiedykolwiek. Umiejętność adaptacji i wprowadzania ciągłych zmian jest kluczowa, aby ubezpieczyciele mogli utrzymać przewagę nad konkurencją.
Aby mieć taką możliwość ubezpieczyciele będą musieli wykazać się elastycznością oraz zwinnością, którą zapewniają nowoczesne centralne systemy informatyczne w obszarze obsługi polis oraz zarządzania roszczeniami. Pozwoli im to wejść na nowe rynki oraz na szybsze tworzenie produktów. Warto też, aby pomyśleli o nowych partnerach biznesowych, którzy mogą pomóc w zapewnieniu dodatkowego miejsca w branży, nawet na rozwiniętych rynkach.
W dużej mierze rozwiązaniem problemu będzie uwzględnienie w swoich planach nawiązania relacji z potencjalnymi partnerami biznesowymi, takimi jak np. start-upy technologiczne, podsumował Michał Trochimczuk.
Co o zmianach myślą Europejscy ubezpieczyciele?
Przedstawiciele europejskich firm ubezpieczeniowych: Witold Jaworski, były Dyrektor Generalny Allianz i PZU, dr Rainer Sommer, Dyrektor Operacyjny Generali Deutschland (Niemcy), Rafał Stankiewicz, Wiceprezes Zarządu Warta, Hans Vranken, Dyrektor Generalny (CEO) Touring Assurance (Belgia), podczas panelu dyskusyjnego prowadzonego przez Marcina Plutę, Partnera Zarządzającego w Sollers Consulting, rozmawiali o swoich spostrzeżeniach na temat wpływu start-upów technologicznych na ich biznes. Czy będą z nimi współpracować i korzystać z oferowanych przez nie innowacji?
Uczestnicy dyskusji omówili korzyści i zagrożenia z obecności start-upów InsurTech, i co jest zaskakujące, 65% gości zgromadzonych na konferencji uznało, że są one zagrożeniem dla ubezpieczycieli, podczas gdy paneliści uznali, że są one raczej szansą dla ich biznesu.
Jeśli w porę zareagujemy na sygnały ze strony firm fintechowych, to będziemy mogli potraktować ich jako partnerów, którzy pomogą nam oferować lepsze usługi. – powiedział Hans Vranken z Touring Assurance.
W drugim głosowaniu 51% uczestników reprezentujących europejskich ubezpieczycieli stwierdziło, że rozpoczęli już współpracę ze start-upami InsurTech. Wygląda na to, że już wkrótce tego typu współpraca mocno się rozwinie.
W naszej ofercie ubezpieczeń komunikacyjnych uwzględniliśmy telematykę. W pewnym momencie zdecydowaliśmy się skupić na technologicznej i kulturowej stronie transformacji. Tak więc, ulepszyliśmy nasz centralny system informatyczny i jesteśmy teraz gotowi na współpracę ze start-upami technologicznymi – powiedział Hans Vranken.
Podczas dyskusji oraz glosowania uczestnicy stwierdzili, że największy wpływ na ubezpieczenia mają narzędzia cyfrowe (31%) oraz modernizacja tradycyjnych kanałów dystrybucji, głosowanie potwierdziło to w 28%.
W perspektywie krótkoterminowej, nowe narzędzia cyfrowe będą miały największy wpływ na działalność ubezpieczycieli. Natomiast w dłuższej perspektywie, zgadzam się z Hansem, że będą to nowe produkty – komentuje, Rafał Stankiewicz z Warty.
Przygotowania do zmian
Niektórzy ubezpieczyciele już przystąpili do przygotowań. Podczas konferencji podzielili się swoimi doświadczeniami pokazując, w jaki sposób rozwiązania informatyczne mogą zapewnić innowacyjność i umożliwić transformację.
Mieliśmy okazję poznać case studies przedstawione przez renomowane europejskie firmy ubezpieczeniowe, w tym PZU, Touring Assurance (Belgia) oraz Zurich Deutschland (Niemcy), których przedstawiciele opowiedzieli o zależności pomiędzy transformacją biznesową, a wdrożeniem nowych centralnych systemów informatycznych. Istotnym elementem wszystkich przedstawionych case studies była tzw. metodologia zwinna (agile), która w znacznym stopniu przyczyniła się do sukcesu projektów. Ponadto, przedstawiciele Touring Assurance oraz Sollers Consulting, powołując się na przykłady swoich doświadczeń, opowiedzieli o tym jak należy zarządzać zakresem projektu by zapewnić jego pomyślne zakończenie.
Co powinno zostać zrobione?
Konferencja obfitowała w nowe pomysły i rozwiązania dotyczące nadchodzących globalnych zmian. Widzimy, że ubezpieczyciele nie zostaną nimi zaskoczeni, ponieważ już zaczęli się do nich odpowiednio przygotowywać. Istotne jest to, że na niektórych rynkach wciąż istnieje przestrzeń dla rozwoju tego sektora. Aby maksymalnie wykorzystać istniejący potencjał, ubezpieczyciele muszą wsłuchać się w potrzeby rynku i dostosować do zmian mając na uwadze oczekiwania klientów.
Ostatecznie, na każdym dynamicznie rozwijającym się rynku, zazwyczaj lepiej jest odgrywać rolę innowacyjnego inicjatora innowacji niż firmy, której dotychczasowy porządek zostaje zaburzony, powiedział Marcin Pluta, Partner Zarządzający Sollers Consulting. Dlatego też konferencja „Innowacje w ubezpieczeniach” jest ważną platformą zapewniającą możliwość wymiany doświadczeń wśród ubezpieczycieli z całego świata.
Piąta edycja Konferencji „Innowacje w ubezpieczeniach” odbyła się 21 listopada w warszawskim Hotelu InterContinental. Organizatorami wydarzenia byli Sollers Consulting i Guidewire Software. Każdego roku konferencja przyciąga coraz więcej firm oraz przedstawicieli rynku ubezpieczeń z całego świata. W tym roku w konferencji wzięło udział 250 przedstawicieli sektora ubezpieczeniowego z 10 krajów.
Sollers Consulting