Na marginesie 10 rekomendacji Konfederacji Lewiatan i Impulsu dla Polski
W obu dokumentach szukałem zagadnień związanych z sektorem bankowym i jego rolą w pokonywaniu recesji wywołanej pandemią COVID-19.
W zasadzie wszystkie rekomendacje Konfederacji Lewiatan mają związek z sektorem bankowym, bo w końcu dotyczą jego klientów, w tym przypadku firm. I tak na pewno ważne są dla samych banków trzy rekomendacje:
* Zrezygnowanie z wprowadzenia nowych podatków, opłat administracyjnych dla przedsiębiorców, rozszerzania oskładkowania umów oraz obniżenie podatków zniechęcających do inwestowania
* Poprawienie płynności finansowej firm, żeby mogły na bieżąco wypłacać wynagrodzenia pracownikom i regulować swoje zobowiązania
* Przygotowanie pakietów pomocowe dla wybranych branż, które drugiej fali mogą nie przetrwać
W punkcie dotyczącym niewprowadzania nowych podatków znalazło się sformułowanie: „zrezygnować z naliczania podatku bankowego od nowych kredytów”.
I to jest wszystko co w tej kwestii znajduje się we wspomnianym dokumencie.
Czytaj także: Prezes ZBP: kwestia zwolnienia z podatku bankowego na razie bez konkretnych rozstrzygnięć
Tymczasem jest to jeden najważniejszych postulatów zgłaszanych przez sektor bankowy w ostatnim czasie.
Przybiera on różne formy. Bankowcy postulują zawieszenie podatku bankowego od kredytów przeznaczonych na finansowanie inwestycji proekologicznych lub w szerszej wersji od wszystkich kredytów przełamujących skutki recesji wywołanej pandemią. Datą od której to zwolnienie powinno działać, zdaniem bankowców, jest 15 marca 2020 roku.
Chodzi także o to aby pozwolono na zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów rezerw i odpisów utworzonych na kredyty udzielone właśnie po 15 marca 2020 roku.
W drugim znacznie bardziej obszernym dokumencie ( ponad 100 stron) – „Impuls dla Polski 2020-2022”, autorzy trafnie opisują sytuację sektora bankowego w Polsce. Piszą między innymi:
„Banki stanowią istotne ogniwo w łańcuchu wychodzenia z kryzysu COVID-19. Po pierwsze, wynika to z samej ich roli, zarówno względem oszczędności, jak i stymulowania inwestycji.
Po drugie, pełnią istotną rolę w obsłudze wsparcia gospodarki ze strony państwa m.in. poprzez tarczę finansową PFR czy programy wsparcia firm BGK.
Po trzecie, sektor bankowy sam podejmuje działania mające na celu łagodzenie ekonomicznych skutków pandemii – stosuje narzędzia pomocowe dla klientów w ramach moratorium pozaustawowego.
Pandemia stanowi zatem podwójne wyzwanie dla sektora bankowego – z jednej strony ze względu na to, że jest on kluczowy dla przezwyciężenia skutków COVID-19, z drugiej – skutki te dotykają również jego samego.”
W ostatnich zdaniach fragmentu dokumentu poświęconego bankom czytamy:
„Przyszłość sektora bankowego (w tym trwale z nim związanej gospodarki) kształtować będą procesy pandemii COVID-19 o niskiej przewidywalności, ich skutki makroekonomiczne i reakcja regulatora, która powinna uwzględniać zarówno rolę sektora bankowego, jak i jego obciążenie skutkami pandemii.”
Czytając ten dokument i zgłaszane w nim postulaty mam świadomość, że w tle znajduje się problem finansowania także wszystkich innych słusznych działań w pozostałych sektorach gospodarki.
Wiem również, że część firm „śpi na pieniądzach” i nie inwestuje, że część środków antykryzysowych będzie pochodziła od państwa i z różnego rodzaju źródeł unijnych.
Pamiętam jednak, że 70 procent gospodarki w naszym kraju finansuje sektor bankowy i nie wygląda na to, żeby to się szybko zmieniło. Dlatego tak ważne są postulaty zmniejszenia obciążeń sektora bankowego podatkami i innymi daninami.