Mobilność: nowa cecha Banków Spółdzielczych SGB. Pięć form płatności mobilnych i nowa aplikacja
SGB-Bank SA oraz banki spółdzielcze SGB w ramach strategii Mobilnego przyspieszenia postanowiły udostępniać swoim klientom nowoczesne rozwiązania informatyczne ułatwiające płatności z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Latem wdrożono trzy: BLIK, Google Pay i Apple Pay. Obecnie trwają bardzo zaawansowane prace nad przygotowaniem do udostępnienia kolejnych: Garmin Pay (możliwość dokonywania płatności mobilnych za pomocą smartwatcha) oraz Fitbit Pay.
Mobilnie w bankach spółdzielczych SGB
Ta skala wdrożeń oznacza, że już jesienią 2019 roku banki spółdzielcze wkroczą do awangardy polskich banków, które udostępniają swoim klientom najważniejsze, liczące się na rynku płatności mobilne. Bankowość spółdzielcza nadrabia tym samym stracone lata, w których komercyjni konkurenci prześcigali się w udostępnianiu swoim klientom nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Teraz są one dostępne nawet w najmniejszych Bankach Spółdzielczych SGB.
Zdaniem Błażeja Mika, wiceprezesa SGB-Banku SA, któremu podlega pion Produktów, Technologii i IT, Mobilne przyspieszenie to nie jednorazowe wydarzenie informatyczne:
– Mówimy tu o całym procesie wdrożeniowym, który stopniowo finalizowany jest w kolejnych bankach spółdzielczych SGB. Jeśli chodzi o BLIKA, udział w projekcie wzięło blisko 200 banków spółdzielczych SGB, z czego ponad połowa z nich ma już tę formę płatności włączoną do swojej oferty produktowej i klienci z tych banków mogą już z BLIKA korzystać. Z każdym dniem liczba tych wdrożeń zwiększa się, sam proces musi jednak potrwać z uwagi na różnice w systemach informatycznych w poszczególnych bankach oraz indywidualnych strategiach promocji wdrożeń przyjętych przez te banki.
Czytaj także: Aplikacja BS API to nowa epoka w digitalizacji banków spółdzielczych >>>
Wdrożenia mobilnych aplikacji typu Google Pay czy Apple Pay projektowane są w taki sposób, aby od samego początku były dostępne dla wszystkich typów kart Visa i Mastercard debetowych i kredytowych. Usługi te są przede wszystkim bezpieczne, ponieważ dane kart nie są przechowywane w urządzeniu ani udostępniane podczas transakcji. Co więcej, są to usługi ogólnie dostępne dla wszystkich banków Zrzeszenia. Również nowa aplikacja mobilna będzie dostępna dla Klientów wszystkich banków spółdzielczych.
– Idziemy zgodnie z duchem czasu i nie zapominamy o rozwijaniu oferowanych klientom cyfrowych portfeli – dodaje prezes Mika. – Już wkrótce udostępnimy BLIK w bankomatach SGB oraz umożliwimy dokonywanie przelewów BLIKIEM P2P. Chcemy, aby klienci naszych banków mogli korzystać z wszystkich wartościowych funkcjonalności, które udostępniane będą w aplikacjach mobilnych.
Najnowsze i planowane wdrożenia cyfrowych portfeli już teraz pozwalają na zniwelowanie różnicy dzielącej sektor bankowości spółdzielczej od komercyjnej konkurencji, oferując klientom banków spółdzielczych najnowocześniejsze na rynkach finansowych w Polsce i Europie rozwiązania mobilne. Pozwala to przenosić polską bankowość spółdzielczą do świata elity usług finansowych, która bazuje na nowych technologiach informatycznych, bezpośrednim i szybkim kontakcie z klientem, daje gwarancję bezpieczeństwa transakcji, a jednocześnie dostępna jest dla klientów banków z najmniejszych wsi i miasteczek.
Bankowość spółdzielcza w zgodzie z trendami
Zwieńczeniem pierwszego etapu strategii Mobilnego przyspieszenia będzie wdrożenie w pierwszym kwartale 2020 roku nowej aplikacji mobilnej, dedykowanej wszystkim klientom banków spółdzielczych SGB. Zastąpi ona działającą obecnie aplikację Portfel SGB i będzie integrowała wszystkie usługi mobilne dla klientów banków spółdzielczych SGB. Jej twórcy zapowiadają, że nowa platforma wyposażona zostanie w bardzo praktyczny i uniwersalny interfejs, będzie przyjazna dla klientów – i to klientów każdego banku, niezależnie od systemu core – oraz przede wszystkim gwarantująca użytkownikom pełne bezpieczeństwo zgodnie z założeniami Dyrektywy PSD2.
Czytaj także: Banki spółdzielcze w czołówce płatności mobilnych >>>
Z inspiracji SGB-Banku SA prowadzone są też działania, dzięki którym następować będzie integracja systemowa całego sektora bankowości spółdzielczej i obsługujących go podmiotów informatycznych, opierająca się na unikatowych rozwiązaniach BS API. To wspólna inicjatywa SGB-Banku SA i BPS SA, wykorzystująca w projektowaniu najnowsze trendy technologiczne.
– BS API to jest takie miejsce w infrastrukturze technologicznej – mówi Błażej Mika – w którym wszyscy dostawcy głównych systemów informatycznych banków spółdzielczych mogą umieszczać swoje funkcjonalności i rozwiązania wykorzystywane przy usługach i produktach banków. Pierwszym tego przykładem jest nowo powstająca aplikacja mobilna banku. To właśnie między innymi z BS API będą wykorzystywane poszczególne funkcjonalności, które udostępniamy w aplikacji klientom.