„Miesięcznik Finansowy BANK” – maj 2022. Fortuna kołem się toczy.
Wyjątkowość ostatnich miesięcy polega również na tym, że coraz trudniej szacować nam skalę obecnych problemów i przyszłych konsekwencji obserwowanych zmian. Można by powiedzieć, że na obecnym etapie poziom sceptycyzmu wśród ekonomistów, naukowców, polityków, a w konsekwencji całego społeczeństwa, wzrasta wprost proporcjonalnie do poziomu inflacji. Chociaż trudno dziś doszukiwać się pozytywów, to warto wszakże mieć w pamięci, że niestabilności to jedynie okres przejściowy, statystycznie i historycznie zdecydowanie krótszy od długotrwałych okresów wzrostów.
Liczę na to, że z każdym miesiącem i kwartałem będziemy się zbliżać do większego poziomu stabilizacji gospodarczej i społecznej, zachęcam zatem do lektury rozmowy z prof. Cezarym Wójcikiem, poświęconej kwestii przywództwa. Wskazuje on, że polega ono na aktywizowaniu ludzi do tego, aby działali w imię postępu – pozytywnej zmiany – dla danej społeczności. Tą społecznością może być naród, ale może też być firma, kościół czy rodzina. W tym ujęciu kluczowa dla oceny przywództwa staje się odpowiedź na pytanie, co dla społeczności tą pozytywną zmianą jest – zaznacza profesor Wójcik.
A skoro już o pozytywnych zmianach mowa, to Jacek Piechota, prezes Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej – mówiąc o przyszłości i wyzwaniach, jakie czekać będą Ukrainę – wskazuje potrzebę wypracowania nowego planu Marshalla. Już dziś musimy rozmawiać o odbudowie tego państwa. – Część firm obecnie wstrzymała swoją działalność, ale zachodnia Ukraina potrzebuje zasilania, potrzebuje wymiany handlowej – wskazuje Jacek Piechota.
Jeśli zaś chodzi o ekologię i aktywność sektora finansowego w kwestiach związanych z ochroną środowiska, to prof. Marta Postuła zaznacza, że banki mogą wprowadzać swoich klientów na drogę średnio- i długookresowej zmiany, co zresztą pozwoli im zachować konkurencyjność. Takie działanie sektora bankowego stanowi bardzo istotne wsparcie i wzmocnienie działań motywacyjnych państwa. – Ponadto banki, poprzez swoje strategie sprzedażowe, mogą już dzisiaj zaproponować atrakcyjniejsze warunki cenowe klientom podejmującym działania w ramach transformacji ekologicznej – zauważa profesor Postuła.
Odnosząc się do innych kategorii produktów bankowych – kredytów hipotecznych – w tym w kwestii ich oprocentowania – Agata Chrzanowska, prezes zarządu Millennium Banku Hipotecznego, wskazuje na potrzebę poszukiwania stabilnych rozwiązań. Jeżeli chodzi o produkty stałostopowe, to aż się prosi o stworzenie zachęty – podatkowej czy innej – która jeszcze bardziej uatrakcyjniłaby te produkty. – Chodzi w końcu o to, by różnica między stałym a zmiennym oprocentowaniem była jak najmniejsza, a docelowo, by być może kredyty o zmiennej stopie w ogóle zniknęły z rynku, tak jak stało się to z kredytami walutowymi – podkreśla Agata Chrzanowska.
W imieniu całej redakcji zapraszam do lektury majowego numeru „Miesięcznika Finansowego BANK”. Szczególnie zaś artykułów szeroko opisujących aspekty związane z wpływem inflacji na gospodarkę oraz omawiających kwestie dotyczące bezpieczeństwa banków.
Paweł Minkina
Redaktor naczelny
„Miesięcznika Finansowego BANK”
***
Pełne wydanie pisma jest dostępne w wersji papierowej (za pośrednictwem takich firm, jak: Kolporter, Empik, Kiosk24, Ruch SA, GLM Gajewski, Garmond Press SA) oraz elektronicznej (przez aplikację „BANK Miesięcznik Finansowy”, portal aleBank.pl oraz e-Kiosk).
Prenumerata: www.alebank.pl/Prenumerata
www.alebank.pl/category/bank/bank-2022-03/
#MiesięcznikBANK
#NajbliżejBANKowości