M-commerce: wysokie koszty i brak czasu wstrzymują rozwój e-sklepów – wyniki badań
W opinii 46 proc. właścicieli i menadżerów sklepów internetowych, strony oraz aplikacje mobilne są po prostu za drogie, wynika z najnowszych badań. Okazuje się, że problemem jest dla nich również duża ilość czasu potrzebnego na ich wdrożenie. Co jeszcze powstrzymuje polskie e-sklepy oraz firmy przed wprowadzeniem rozwiązań mobilnych? Czy miliony mobilnych użytkowników długo jeszcze będą musiały czekać na przyjazne dla nich rozwiązania?
Druga edycja badania „M-commerce w praktyce 2014”, w której wzięli udział przedstawiciele sklepów internetowych oraz firmy zatrudniające powyżej 50 pracowników, odsłania kolejne fakty na temat polskiego rynku handlu mobilnego. Najnowsze analizy dowodzą, że w ciągu ostatniego roku o 4,5 proc. obniżył się odsetek respondentów uważających, że strony mobilne lub aplikacje są dla nich za drogie. Obecnie twierdzi tak 45,5 proc. badanych. Kolejnym problemem, na który wskazują respondenci jest duża ilość czasu potrzebnego na wdrożenie rozwiązań mobilnych. Podobnie jak rok temu, uwagę na to zwraca 40 proc. właścicieli e-sklepów. Przeszkodą są również duże nakłady pracy, konieczne do zaprojektowania i stworzenia mobilnej wersji sklepu lub dedykowanej aplikacji sprzedażowej. – Niestety część polskich przedsiębiorców nadal uważa, że rozwiązania mobilne mają marginalne znaczenie – mówi Piotr Krawiec, prezes zarządu platformy mGenerator.pl. – Takie założenie jest błędne i świadczy o nieznajomości potrzeb rynku, gdyż liczba użytkowników mobilnych stale rośnie. Już dziś 44 proc. Polaków posiada smartfony. Oczywiście, urządzenia te z roku na rok są coraz szybsze oraz posiadają coraz większe ekrany, jednak strona mobilna lub aplikacja zawsze będą łatwiejsze w obsłudze, niż te standardowe witryny projektowane z myślą o komputerach. Mitem jest również wysoki koszt wdrożenia takich rozwiązań czy też pracochłonność – dodaje.
Jak długo trzeba będzie jeszcze czekać?
Wyniki badań mGenerator.pl sugerują, że stosowne zmiany nastąpią w dość niedługim czasie. Tylko 35 proc. badanych, nie posiadających jeszcze strony mobilnej lub dedykowanej aplikacji, stwierdziło, że wdroży je w ciągu roku lud dwóch lat. 16 proc. respondentów planuje zrobić to w ciągu najbliższych 3 miesięcy. Jednak zdecydowana większość badanych (49,23 proc.) zamierza wprowadzić stronę mobilną lub aplikację w ciągu najbliższego półrocza. – W porównaniu do roku ubiegłego znacząco zmalał odsetek sklepów, które o rozwiązaniach mobilnych myślą w perspektywie najbliższych dwóch lat. Właściciele zaczęli dostrzegać szansę, jaką jest pozyskanie klientów mobilnych oraz korzyści finansowe, jakie mogą dzięki temu odnieść – mówi Piotr Krawiec z mGenerator.pl. Warto dodać, że do tej pory rozwiązania mobilne wdrożyło 24 proc. sklepów internetowych oraz 5,3 proc. firm.
Z roku na rok systematycznie maleje liczba sklepów i firm, traktujących rozwiązania mobilne jako chwilową modę, która wkrótce przeminie. Co więcej, według prognoz Goldman Sachs, już w 2015 roku udział handlu mobilnego w e-commerce na świecie wyniesie 33 proc. Właśnie dlatego, przedsiębiorcy powinni już dziś rozważyć wdrożenie mobilnych stron lub aplikacji.
Więcej danych na temat rozwoju polskiego handlu mobilnego będzie można znaleźć w pełnej wersji raportu „M-commerce w praktyce 2014”, w której po raz pierwszy przebadano również serwisy internetowe. Jego premierę mGenerator.pl zapowiada na wrzesień 2014 r.
Źródło: mGenerator