M-commerce: 18 proc. wyszukiwań lokalnych skutkuje zakupem
Już 4 na 5 użytkowników smartfonów w USA chce, by wyniki wyszukiwania były dostosowane do ich lokalizacji. Co więcej, są oni bardziej skłoni kliknąć w reklamę mobilną, gdy oferta przez nią prezentowana, odnosi się do ich aktualnego miejsca pobytu.
W Polsce z wyszukiwania lokalnego korzysta już 90 proc. użytkowników. Niestety, firmy nie są przygotowane na ich obsługę. Do tej pory rozwiązania mobilne wprowadziło 25 proc. sklepów i zaledwie 5,3 proc. przedsiębiorstw. Co muszą zrobić rodzime firmy, by móc monetyzować ruch mobilny?
Najnowsze badania konsumenckie Google jasno wskazują potrzeby użytkowników mobilnych. Według nich, właściciele smartfonów pozytywnie reagują na reklamy powstałe w oparciu o dane lokalizacyjne. Co ważne, reklamy o podobnej treści, ale niedostosowane do miejsca pobytu użytkownika, wzbudzają w nich niechęć lub obojętność.
88 proc. użytkowników wyszukuje treści lokalne
Właściciele smartfonów w USA coraz częściej korzystają z nich w celu znalezienia informacji ściśle powiązanych z miejscem swojego aktualnego pobytu. Służą im one przede wszystkim do odnajdywania konkretnych miejsc lub wydarzeń, czy planowania wyjścia na obiad. Co ważne, 50 proc. z nich odwiedza później odnalezione w ten sposób miejsce, a 18 proc. dokonuje zakupu. Polska nie wypada wcale gorzej na tle Stanów Zjednoczonych. Według raportu Our Mobile Planet, aż 90 proc. posiadaczy smartfonów w Polsce wyszukuje za ich pomocą lokalne informacje.
Firmy nadal niezbyt mobilne
Polskie przedsiębiorstwa nie są świadome, jak ważne jest wprowadzenie rozwiązań mobilnych. – O ile w branży e-commerce liczba stron i aplikacji mobilnych stale rośnie, o tyle firmy nie działające na co dzień w internecie, nie myślą jeszcze o nich zbyt często. Takie podejście jest błędne, gdyż użytkownicy smartfonów, odwiedzający tradycyjne strony internetowe niedostosowane do smartfonów i tabletów, opuszczają je w aż 74 proc. przypadków – mówi Piotr Krawiec, prezes zarządu mGenerator.pl. Jak pokazują badania mShopper, 57 proc. niezadowolonych użytkowników również nie poleci takiej firmy, a 33 proc. uda się prosto do konkurencji. – Rozwiązaniem tego problemu jest przekierowanie ich na stronę mobilną. Pozwala ona zapewnić im lepsze doświadczenie przy pierwszym kontakcie z marką. To natomiast znacznie zwiększa szanse na sfinalizowanie transakcji – dodaje. Dobrym pomysłem jest też umieszczenie na stronie mobilnej specjalnych przycisków umożliwiających szybki kontakt telefoniczny czy formularza pozwalającego na złożenie rezerwacji. Takie rozwiązania sprawdzą się zwłaszcza w branży hotelarskiej i gastronomicznej, choć skorzystać z nich mogą również inne firmy usługowe. Oprócz wdrożenia ułatwień dla użytkowników mobilnych, firmy działające lokalnie mogą skorzystać z reklam dedykowanych smartfonom i tabletom.
Reklama zgodna z miejscem i potrzebami
Wykorzystanie rosnącej popularności wyszukiwania lokalnego, może być więc szansą zarówno dla firm lokalnych, jak i tych działających wyłącznie w internecie. Dzięki reklamom kontekstowym, wyświetlanym bezpośrednio przy wynikach zapytań internautów, mogą one trafić do klientów z konkretnego obszaru. Zrealizowanie takiej kampanii umożliwia np. Google, choć nie jest jedyną firmą oferującą tego typu rozwiązania. – Tworząc takie reklamy, warto skorzystać z narzędzia radius bidding, które pozwala ograniczyć zasięg reklam do określonej odległości od siedziby firmy, np. bannery mogą być wyświetlane użytkownikom znajdującym się w odległości do 2 kilometrów od lokalu gastronomicznego. Pozwoli to dotrzeć do osób, które mogą być nie tylko zainteresowane prezentowaną ofertą, ale również w dość krótkim czasie znaleźć się w siedzibie firmy, by z niej skorzystać – mówi Piotr Krawiec z mGenerator.pl.
Wykorzystanie wyszukiwania lokalnego do zwiększania sprzedaży jest możliwe już dziś. Pomagają w tym reklamy lokalizowane, które pozwalają dotrzeć z ofertą do klientów, znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie firmy. Warto jednak pamiętać, że nawet najlepiej przygotowana reklama mobilna znacznie straci na skuteczności w momencie, gdy klient zostanie przekierowany na stronę nieprzystosowaną do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
Źródło: mGenerator