Licznik elektromobilności: styczeń 2020 r. nie przyniósł przełomu na polskim rynku samochodów elektrycznych

Licznik elektromobilności: styczeń 2020 r. nie przyniósł przełomu na polskim rynku samochodów elektrycznych
Fot. stock.adobe.com/Joachim B. Albers
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Według danych z końca stycznia 2020 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 9 099 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. W ubiegłym miesiącu liczba rejestracji samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in wyniosła 462 sztuki - o 191% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. - wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PSPA oraz PZPM.
Pod koniec stycznia 2020 r. po polskich drogach jeździło 9 099 elektrycznych samochodów osobowych #SamochodyElektryczne #LicznikElektromobilnosci

Pod koniec stycznia 2020 r. po polskich drogach jeździło 9 099 elektrycznych samochodów osobowych, z których 60% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 5 415, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 3 684. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększył się do 541 szt., natomiast autobusów elektrycznych do 225 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia osiągnęła liczbę 6 322 szt.

Zapowiedzi dotyczące obniżenia poziomu dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych

– Zapowiedzi dotyczące obniżenia poziomu dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych znajdują swoje odbicie w rozwoju rynku. Potencjalni nabywcy EV czekają na ujawnienie konkretnych kwot wsparcia, natomiast osoby, które już dokonały rezerwacji, licząc na dotacje w pierwotnej wysokości, wstrzymują się z realizacją zakupu. W konsekwencji zamówione przez dealerów pojazdy blokują place parkingowe przy salonach sprzedaży. Zdaniem branży, konieczne jest jak najszybsze podanie do publicznej wiadomości informacji zarówno na temat ogłoszenia pierwszego naboru wniosków, konkretnych kwot dotacji, jak i sumy środków alokowanych na wsparcie – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Czytaj także: Już za 10 lat Polacy przesiądą się do samochodów elektrycznych?

Jakub Faryś, prezes PZPM dodaje: – rynek potrzebuje jasnych i czytelnych informacji nt. systemu wsparcia w perspektywie najbliższych lat. Żeby klienci indywidualni poważnie myśleli o nabyciu samochodu elektrycznego muszą mieć pewność warunków finansowania – rządowego wsparcia zakupów. Bez stabilnej i przemyślanej polityki wobec samochodów elektrycznych nie osiągniemy wzrostów rejestracji i pozostaniemy na poziomie kilkuset sztuk rocznie.Należy też dodać, że wciąż czekamy na notyfikację przez Komisję Europejską Rozporządzenia dotyczącego dofinansowana  dla firm. Niestety, wygląda na to, że uruchomienie dopłat dla przedsiębiorców nie nastąpi przed drugą połową br., a przecież sprzedaż do firm stanowi ok. ¾ rynku nowych samochodów.   

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Pod koniec stycznia br. w Polsce funkcjonowało 1049 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (1 893 punkty). 30% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W ciągu ostatniego miesiąca przybyło 38 stacji.  

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych / PSPA