Leasing już nie wystarczy
Polska gospodarka ma się całkiem nieźle. W I kwartale 2015 r. GUS odnotował wzrost gospodarczy na poziomie 3,6%, według szacunków w całym 2015 r. będzie to 3,8%. Efekty to wzrost konsumpcji, więcej miejsc pracy i większe wydatki na inwestycje. Przedsiębiorstwa będą się rozwijać, będą też poszukiwać finansowania dla swoich projektów. Silna konkurencja i różnorodność rozwiązań dostępnych dla firm w tym zakresie sprawia jednak, że stają się coraz bardziej wybredne. „Zwykła” oferta leasingu czy pożyczki przestaje im wystarczać.
Według wstępnego szacunku GUS, w pierwszym kwartale 2015 r. odnotowano wzrost PKB o 3,6 % (w zeszłym roku było to jedynie 2,5%). Oznacza to, że po zeszłorocznym spowolnieniu, rynek wraca do dobrej formy. Wartość wydatków prorozwojowych była w ubiegłym półroczu o ponad 10 proc. wyższa niż przed rokiem. W niektórych sektorach zwyżki sięgnęły aż kilkudziesięciu procent.
W odpowiedzi na większe zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami i wzrost zapotrzebowana na instrumenty finansowe umożliwiające rozwój, rynek oferuje szeroką paletę rozwiązań w tym zakresie. Firmy mają do dyspozycji kredyty bankowe, programy finansowania z Unii Europejskiej, różne formy leasingu i pożyczek. Żeby zainteresować przedsiębiorcę, zwykła oferta kredytu czy leasingu przestaje jednak wystarczać. Instytucje finansowe szukają więc nowych kompleksowych rozwiązań, które zainteresują polskie firmy.
– Do polskich przedsiębiorców ustawia się coraz dłuższa kolejka instytucji oferujących różnorodne formy finansowania – zauważa Marcin Brześciański, manager ds. produktów Raiffeisen Leasing. – Przedsiębiorcy stają się coraz bardziej świadomi możliwości, a tym samym coraz bardziej wymagający, co z kolei wymusza na instytucjach finansujących nowe podejście. Od jakiegoś czasu wojna cenowa przeradza się w konkurencję w obszarze kompleksowości oferty i jej wielowymiarowości. Widać to bardzo dobrze na przykładzie rynku leasingu, który swój podstawowy produkt wzbogaca o kolejne rozwiązania ułatwiające przedsiębiorcy prowadzenie bieżącej działalności – ocenia Marcin Brześciański.
Kompleksowość oferty oznacza w tym wypadku rozbudowanie jej o szereg usług dodatkowych, które ułatwiają przedsiębiorcy zachowanie efektywności finansowej firmy. Są to usługi związane z całościowym zarządzaniem flotą lub firmową wartością rezydualną, różne formy najmu maszyn, udogodnienia związane w wykupem (np. wartość końcowa opłacana w ratach), szeroka paleta dodatkowych ubezpieczeń czy wsparcie w zakresie assistance. Niektóre firmy proponują nawet mniej doświadczonym przedsiębiorcom doradztwo w zakresie finansowym. Wszystko to ma na celu przerzucenie jak największej odpowiedzialności z przedsiębiorcy na partnera biznesowego, od finansowania po wymianę opon.
– Szerokie możliwości dużych firm leasingowych wynikają z naszej wiedzy o sprzęcie, z długofalowych relacji z dostawcami i umiejętności budowania łańcucha usług dla firm korzystających z dóbr inwestycyjnych – podkreśla Marcin Brześciański. – Obecny kierunek rozwoju skupia się na stworzeniu możliwości konkurowania ofertą finansową z dodatkowymi usługami, które firma leasingowa będzie potrafiła dołączyć do sprzętu.
Firma finansująca inwestycje przestaje być więc postrzegana jako podmiot jedynie dostarczający gotówkę, lecz coraz częściej jako długoterminowy partner w biznesie dla przedsiębiorców inwestujących w swój rozwój. Biorąc pod uwagę obserwowane ostatnio przyspieszenie gospodarcze i optymistyczne prognozy dalszego wzrostu, możemy spodziewać się coraz bogatszej oferty w dziedzinie finansowego wsparcia inwestycji.
Źródło: Raiffeisen-Leasing Polska S.A.