Kup gazetę (włoską) i broń wolności prasy
Promotorami akcji są: zrzeszenie wydawców prasy FIEG oraz związek właścicieli kiosków i punktów sprzedaży. Chcą oni uwrażliwić obywateli na fakt, że zakup gazety, a nie tylko jej przeczytanie, przyczynia się do wolności i niezależności prasy. Uważają też, że kioski „to miejsca prawdziwej demokracji i przyczółki wolności”.
Pełne hasło kampanii brzmi: „Kup gazetę. Wybierz informację wysokiej jakości. Kioski i gazety ostoją wolności”.
Jak podkreśla prezes FIEG Andrea Riffeser Monti, kampania, w którą zaangażowały się zarówno dzienniki, jak i periodyki, skierowana jest przede wszystkim do obywateli, aby kupując gazetę w kiosku, wspierali informację wysokiej jakości oraz demokrację.
Ważna rola kiosków
W końcu maja odbyło się w Rzymie spotkanie na temat szeregu reform, mających na celu ożywienie czytelnictwa prasy, jak i ruchu wydawniczego oraz kanałów dystrybucji.
Ogłoszono wtedy, że w ostatnim dziesięcioleciu liczba kiosków spadła we Włoszech z czterdziestu do dwudziestu ośmiu tysięcy, zagrożonych zaś jest obecnie dalszych dziesięć tysięcy punktów sprzedaży (i dwadzieścia tysięcy miejsc pracy).
Obroty kiosków spadły o 53%, a co drugi tytuł – dokładnie 55% – nie znajduje nabywcy. Jednocześnie trzy czwarte włoskiej prasy rozchodzi się nadal dzięki kioskom.
Każdego dnia sprzedaje się we Włoszech ponad dwa miliony sztuk wydawnictw prasowych oraz dwieście tysięcy ich wydań cyfrowych w Internecie.
121 dzienników wydaje 79 spółek wydawniczych, a wychodzą one z 58 drukarni. Jak mówią najświeższe sondaże, po prasę przynajmniej raz w miesiącu sięga 40 milionów osób (na 60 mln mieszkańców). Codziennie ukazują się one w ogólnym nakładzie 2.229.676 egzemplarzy.