Kredyt w czasach cyfryzacji
Sektor bankowy musi konkurować z dynamicznie rozwijającymi się fintechami, które oferują innowacyjne rozwiązania, takie jak płatności mobilne, pożyczki peer-to-peer czy platformy crowdfundingowe. Zmiany w przepisach prawnych, zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym, mogą wpływać na działalność banków i wymagać dostosowania oferty do nowych wymogów. Wzrost zadłużenia gospodarstw domowych i potencjalne problemy ze spłatą kredytów to dla nich kolejne wyzwania, muszą bowiem odpowiednio zarządzać ryzykiem. Na dodatek w dobie cyfryzacji ochrona danych konsumentów i zapobieganie cyberprzestępczości stają się kluczowe dla utrzymania zaufania klientów. Wzrost inflacji, stóp procentowych czy niepewność na rynkach finansowych mogą wpływać na popyt na kredyty konsumenckie i zdolność klientów do ich spłaty.
– Sprzedaż detaliczna na rynkach RTV/AGD oraz meblowym drugi rok z rzędu notuje ujemną dynamikę. To nie pozostaje bez wpływu na kredyty konsumenckie. Największe sklepy detaliczne prowadzą nieustającą ofensywę zachęcającą Polaków do zakupów, często z wykorzystaniem ofert darmowego kredytu. To, w ich zamyśle, ma być jeden ze sposobów na walkę ze spadkiem konsumpcji – zauważa Jarosław Marek, dyrektor Pionu Sprzedaży Consumer Finance Credit Agricole Banku Polska.
Konsumenci chcą więcej za mniej
W minionym roku zaobserwowano istotne zmiany w zachowaniach konsumentów. Rosnąca świadomość finansowa oraz ostrożność w zarządzaniu domowym budżetem spowodowały wzrost zainteresowania elastycznymi formami finansowania, takimi jak kredyty z możliwością odroczenia spłaty czy rozwiązania „buy now, pay later” (BNPL). Zyskuje ono na popularności dzięki unikalnemu modelowi finansowania, w którym koszty są w dużej mierze przenoszone na sprzedawców. Ten trend uwypukla rosnące preferencje konsumentów wobec krótkoterminowych i bezpiecznych opcji finansowania, zwłaszcza w obliczu utrzymującej się niepewności gospodarczej i rosnących kosztów życia.
– Wśród wyzwań, z którymi nasz sektor mierzy się w ostatnim czasie, jest balansowanie pomiędzy presją kosztową a rentownością, w kontekście utrzymujących się wysokich stóp procentowych. Ró...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI