„Korzyści z obrotu bezgotówkowego dla klienta i operatora w sklepie wielkopowierzchniowym”
Polacy ufają transakcjom bezgotówkowym. Świadczy o tym rokroczny wzrost liczby i wartości transakcji dokonywanych za pośrednictwem ‘plastikowego pieniądza’ oraz ponad 30 milionów kart płatniczych znajdujących się w obiegu. W coraz większym stopniu stawiamy dziś na wygodę, szybkość i bezpieczeństwo transakcji.
W przypadku sklepów wielkopowierzchniowych, jak również małych placówek handlowych, korzyści z płatności bezgotówkowych jest wiele: oprócz redukcji nakładu pracy, wynikającej z obrotu gotówką, eliminujemy również ryzyko kradzieży gotówki, czy pomyłki przy jej przeliczaniu. Możliwość płatności kartą zapewnia wygodę klienta, dbałość o bezpieczeństwo płatności, a także pozwala generować wyższe obroty, bo płacąc kartą często wybieramy dodatkowe produkty, które nie znajdowały się na wyjściowej liście zakupów. Często też możliwość płacenia kartą za zakupy ma znaczenie podczas podejmowania przez klienta decyzji o tym, w jakim miejscu robi zakupy.
Oczami klienta, płatności bezgotówkowe to przede wszystkim wygoda, bo nie musi martwić się ilością gotówki w portfelu. Często nie potrzebuje nawet portfela, bo za zakupy może zapłacić na przykład telefonem. Obecnie coraz więcej punktów handlowych oferuje dodatkowo możliwość płatności mobilnych opartych na technologii NFC.
Bezpieczeństwo jest ważne dla wszystkich, a transakcje bezgotówkowe charakteryzują się wysokim stopniem bezpieczeństwa. Wiodące organizacje płatnicze (Visa, MasterCard, American Express, JCB, Diners Club/Discover, China UnionPay) wprowadziły nowe standardy bezpieczeństwa, których celem jest skuteczna ochrona wszystkich stron (sprzedawców, usługodawców, posiadaczy kart itp.) przed negatywnymi skutkami kradzieży danych kart płatniczych. Natomiast każde przedsiębiorstwo, które przetwarza, przesyła lub zapisuje dane, jest zobowiązane do przestrzegania określonych standardów i uzyskania certyfikatów bezpieczeństwa. Oprócz tego cały czas wprowadzane są też nowe technologie, które czynią transakcje bezgotówkowe jeszcze szybszymi i zaufanymi.
Pamiętajmy również, że obrót gotówkowy jest kosztowny: Komisja Europejska szacuje, że wydajemy około 200 Euro rocznie na osobę, aby pokryć koszty obrotu gotówkowego, natomiast realne koszty obsługi gotówki ponoszone przez detalistów w niektórych przypadkach mogą sięgać nawet 1% ceny produktu. Ponieważ karty są mniej ryzykowne i zachęcają do zakupów, wraz ze spadającym kosztem ich obsługi, będą coraz bardziej efektywne i korzystne dla klientów oraz przedsiębiorstw.
Sebastian Ramatowski
SIX Payment Services