Korzyści wynikające z outsourcingu

rozdzenski.leszek.a.150x228Outsourcing, czyli korzyść dla szefa i pracownika

Jesteś szefem, pracownikiem, dyrektorem IT w firmie, która rozważa oddanie swojego IT pod opiekę outsourcerowi, i boisz się, że wkroczenie firmy outsourcingowej przyniesie więcej wad niż korzyści? Niepotrzebnie! Badania i analizy wskazują na to, że Europa będzie w 2013 roku outsourcowała więcej niż dotychczas.

Firmy będą korzystać z pomocy outosurcerów w poszukiwaniu nowych bodźców do rozwoju. Dodatkowo będziemy obserwować również postępującą konsolidację rynku, w wyniku akwizycji zniknąć może wiele firm, a te, które powstaną z połączeń, będą szukać tańszych i „szytych na miarę” rozwiązań z dziedziny IT. Pomoże im właśnie outsourcing, dlatego nie trzeba się go bać!

Nie można wykluczyć zatem, że i Twoja firma stanie przed pytaniem o zasadność skorzystania z usług firmy outsourcingowej. To jest poważna decyzja, ale warto uświadomić sobie, że zaangażowanie outsourcera przynosi wielopoziomowe korzyści na wszystkich szczeblach firmy. Outsourcer nie jest zagrożeniem, tylko szansą na rozwój – i dla firmy, i dla jej pracowników.

Komfort i czas zarządu

Pierwszym organem w firmie, który musi mierzyć się z decyzją o zatrudnieniu outsourcera, jest zarząd. To on bada wszystkie za i przeciw, sprawdza, co zyskuje firma dzięki outsourcingowi. Do jakich wniosków może dojść? Bardzo optymistycznych! Badania przeprowadzone przez firmę it WORKS wskazują, że współpraca z firmą outsourcingową może przynieść oszczędności sięgające nawet 25 procent. A to oznacza wolne środki – wykorzystywane do tej pory na utrzymywanie wewnętrznych działów lub infrastruktury niezwiązanej bezpośrednio z prowadzonym biznesem (np. infrastruktura czy dział IT) – które można zainwestować w rozwijanie własnej działalności, nowe inwestycje, nowych pracowników. Dodatkowo zarząd zyskuje w takiej sytuacji to, czego najbardziej mu brakuje – cenny czas. Oddając zarządzanie i myślenie o niektórych obszarach działalności firmy outsourcerowi, zafunduje sobie dodatkowe godziny na rozmyślanie o sprawach najistotniejszych dla jego biznesu. Któż nie doceni takiego bonusu?

Wyspecjalizowana firma zewnętrzna daje także cenne doświadczenia. Wraz z taką firmą do organizacji przychodzi nowy sposób zarządzania zasobami IT, nowe wzorce ich wykorzystania, nowa wiedza, która pozostaje na zawsze, niezależnie od długości kontraktu z firmą outsourcingową. To wartości, które trudno przecenić. Dodatkowo – co równie istotne – nowe formy zarządzania pozwalają wyeliminować ewentualne dotychczasowe błędy, optymalizują działalność outsourcowanych obszarów. Czyli znów dają oszczędności.

Zysk przychodzi nie tylko w postaci czasu czy pieniędzy, ale również uwolnionych zasobów ludzkich, do tej pory pracujących w zleconych na zewnątrz obszarach. Pracownicy znający firmę i zaangażowani w nią są największą wartością każdego przedsiębiorstwa. I tę wartość, którą można zaangażować do innych ważnych dla firmy projektów, zyskuje firma.

I chyba najważniejsze w takiej sytuacji – firma outsourcingowa zapewnia bezpieczeństwo danych, nieustającą opiekę specjalistów, gwarancję stabilności środowiska IT bez wysiłku ze strony firmy. A to oznacza po prostu komfort pracy i myślenia. Warte rozważenia, nieprawdaż?

Wiedza, doświadczenie i kontakty szefa IT

Dyrektor IT w momencie, w którym jego macierzysta firma decyduje się na outsourcing IT, może zadać sobie – i zapewne zadaje – najprostsze pytanie: Czy będę nadal potrzebny, gdy firmowym IT będzie zajmował się outsourcer? Odpowiedź jest równie prosta: Oczywiście! Współpraca z firmą zewnętrzną nie oznacza ograniczenia roli dyrektora IT, tylko jej modyfikację. Nowa rola szefa IT polega przede wszystkim na nieustannym analizowaniu sytuacji firmy w kontekście rozwoju technologicznego i doborze odpowiednich narzędzi IT wspierających biznes. To do szefa IT należy także określenie i monitorowanie zakresu współpracy z outsourcerem – on ustala zasady i narzędzia – właśnie na podstawnie przeprowadzonych wcześniej analiz. To on w końcu współuczestniczy w budowaniu nowej struktury działu i definiowaniu procesów w nim zachodzących. Z takich kontaktów z ousourcerem i obserwacji jego działań korzysta w sposób bezdyskusyjny – zyskuje bowiem dostęp do wiedzy specjalistów firmy zewnętrznej, sprawdzonych metod działania i procedur zarządzania. Wszystko to przyda mu się w dalszej karierze zawodowej.

Poza tym współpraca z outsourcerem to również doskonała okazja do rozwinięcia swoich zdolności komunikacyjnych i społecznych. To dyrektor IT bowiem przyjmuje na siebie utrzymywanie relacji z outsourcerem, budowanie partnerstwa, organizowanie spotkań, dyskusji i ustalanie najbardziej optymalnych sposobów działania. Wiedza, nowe doświadczenia i kontakty – te korzyści mogą przekonać każdego szefa IT do współpracy z firmą outsourcingową.

Nowe możliwości pracownika

Często najbardziej niepewnym swojej sytuacji w nowych warunkach jest nie prezes czy dyrektor IT, ale pracownik, który dotychczas wykonywał zlecone teraz na zewnątrz zadania. To naturalne, że pyta sam siebie, kolegów i szefa: Czy zatrudnienie firmy zewnętrznej oznacza, że stracę pracę? Nie! Doświadczeni pracownicy są dla firmy największym skarbem i zarządzający o tym wiedzą. Dlatego zatrudnieni w działach, które mają być outsourcowane, nie muszą się bać, muszą po prostu dostrzec nowe możliwości. A jakie to możliwości? Przede wszystkim dodatkowe szkolenia z zakresu nowych rozwiązań i aplikacji wprowadzanych przez outsourcera, dostęp do wiedzy i doświadczenia specjalistów firmy zewnętrznej. Do tego profesjonalne wsparcie ekspertów w nowych zadaniach, czyli tak naprawdę możliwość uczenia się od najlepszych i dysponujących najszerszą wiedzą w temacie interesującym pracownika. Taka sytuacja może też okazać się doskonałym momentem na konkretną zmianę w życiu zawodowym, zdarza się, że pracownikom outsourcowanych działów szefowie proponują nowe, interesujące stanowiska, awans, zdarzają się również propozycje zatrudnienia w firmie outsourcera.

A nowe stanowisko oznacza nowe zadania, nowe zadania to nowe kompetencje, nowe kompetencje to nowe projekty, nowe projekty to nowe kontakty branżowe. Innym słowem – czysty zysk.

Każda zmiana powoduje niepokój, ludzie boją się bowiem tego, czego nie znają. Dokładne przyjrzenie się sytuacji pokazuje jednak korzyści, jakie niesie ze sobą zmiana. Tak samo jest w przypadku decyzji o outsourcingu IT. Nawet jeśli w pierwszej chwili i zarząd, i kierownictwo, i pracownicy mają pewne wątpliwości, to po rozpatrzeniu argumentów dostrzegają, że na outsourcingu mogą zyskać wszyscy.

Leszek Rożdżeński
prezes
it WORKS