Konkurs ZBP: Etyka w finansach
Zainteresowani udziałem w konkursie powinni wysłać zgłoszenie na adres: sekretarzkeb@ cpb.pl. W odpowiedzi otrzymają zasady udziału w konkursie oraz oficjalny formularz zgłoszeniowy. Prace konkursowe należy przesłać do 14 kwietnia 2017 r. Pula nagród wynosi 30 000 zł. Sponsorami są: Bank BGŻ Paribas, Bank Gospodarstwa Krajowego, Bank Zachodni WBK, Bank BPS, Bank Spółdzielczy w Mińsku Mazowieckim i Bank Spółdzielczy w Zambrowie. Organizatorem konkursu jest Komisja Etyki Bankowej przy Związku Banków Polskich.
Więcej informacji znaleźć można na stronie www. zbp.pl w zakładce Komisji Etyki Bankowej.
Poniżej prezentujemy fragment eseju Tomasza Szemraja – laureata IV polskiej edycji Konkursu Etyka w Finansach. Całość pracy oraz pozostałe nagrodzone eseje znajdują się na stronie www.zbp.pl.
Transparentność jako fundament partnerstwa w relacjach bank – przedsiębiorstwo
Istotą działalności przedsiębiorstwa jest maksymalizacja długoterminowych korzyści dla właścicieli. Postawiony cel funkcjonowania podmiotów gospodarczych może być realizowany tylko wówczas, gdy zarządzający umieją nie tylko wykorzystywać pojawiające się szanse w okresie prosperity, ale i wychodzić obronną ręką z sytuacji kryzysowych. W praktyce w dużej mierze sprowadza się to do racjonalnej gospodarki posiadaną i potencjalną bazą kapitałową. Wobec ograniczoności zasobów własnych funduszy przedsiębiorstwa tym większe znaczenie, zwłaszcza w ostatnich latach, przypisywane jest właściwej współpracy z bankami, tj. instytucjami będącymi głównymi dostawcami kapitału obcego dla organizacji gospodarczej. To od oceny zdolności kredytowej pożyczkobiorcy przez banki zależy bowiem, w jakim stopniu przedsiębiorstwa będą mogły korzystać ze środków czasowo im udostępnianych w różnych fazach prowadzonej działalności. Istotnym elementem uwzględnianym w estymacji ryzyka kredytowego przez banki jest przy tym zaufanie do kontrahenta, które znajduje swój wyraz w procesie ustalania wiarygodności kredytowej podmiotu jako jeden z kluczowych czynników jakościowych. Co istotne, aby możliwe było dyskontowanie zaufania, to musi być ono obustronne, systematycznie budowane i oparte na takich zasadach, jak:
- respektowanie obowiązującego prawa,
- poszanowanie interesów drugiej strony,
- profesjonalne podejście do kontaktów z kontrahentem,
- zapewnienie nieograniczonego dostępu do informacji rynkowych1.
Na poczet powyższego przedsiębiorstwo winno nie tylko z dużą dozą pieczołowitości opracowywać, aktualizować i wdrażać w życie plany strategiczne, ale także sankcjonować swoje założenia i działania odpowiednimi dokumentami w porozumieniu ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI