Komisja Europejska nie widzi potrzeby dalszego obniżania opłat interchange fee?
Znacząca większość przepisów prawa pochodnego Unii Europejskiej zawiera przepisy dotyczące obowiązku nałożonego na Komisję Europejską do przeprowadzenia okresowej oceny funkcjonowania danego aktu prawnego, jego skuteczności oraz zbieżności z celami założonymi a priori przez ustawodawcę unijnego (tzw. review clause).
Komisja Europejska ocenia opłaty interchange
Wynika to z faktu, że jedynie Komisja Europejska posiada prawo inicjatywy legislacyjnej w UE.
Podobne postanowienia znalazły się w przepisach Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/751 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę.
W art. 17 Rozporządzenie wymaga od Komisji przedłożenia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania z jego stosowania.
Cele Rozporządzenia spełnione
Głównymi celami rozporządzenia są promowanie płatności kartami w internecie oraz w punktach fizycznych, stworzenie jednolitego rynku płatności kartami oraz zapobieganie ograniczeniom konkurencji na tym rynku.
To istotne biorąc pod uwagę, że płatności kartą są najpopularniejszymi bezgotówkowymi środkami płatniczymi w UE, z blisko 70 miliardami transakcji w 2017 r. Stanowi to 52% wszystkich transakcji bezgotówkowych.
W sprawozdaniu Komisja stwierdziła, że główne cele rozporządzenia zostały osiągnięte, ponieważ opłaty interchange za karty konsumenckie spadły. W ocenie Komisji, to w konsekwencji prowadzi do obniżenia rynkowych opłat ponoszonych przez akceptantów za płatności kartami, a ostatecznie skutkuje poprawą jakości usług dla konsumentów i niższych cen konsumpcyjnych.
Dobra informacja dla rynku płatności bezgotówkowych
W sprawozdaniu zwraca się także uwagę na zwiększenie liczby transakcji o charakterze transgranicznym, zarówno transakcji kartowych, jak i umów między podmiotami obsługującymi akceptantów a akceptantami mających siedzibę w różnych państwach członkowskich.
Komisja zadeklarowała, że nie widzi potrzeby wprowadzania zmian w przepisach IFR. To dobra informacja dla rynku – dalsze obniżanie opłat interchange fee mogłoby powodować spowolnienie rozwoju rynku płatności bezgotówkowych oraz brak środków na dalszą rozbudowę infrastruktury tegoż rynku, czy inicjatywy rynkowe takie jak Fundacja Polska Bezgotówkowa.
W sprawozdaniu Komisja oświadczyła także, że jest obecnie zbyt wcześnie by ocenić wszystkie możliwe skutki rozporządzenia.
Konieczne jest jednak dalsze monitorowanie i lepsze gromadzenie danych w niektórych obszarach. Podkreślono także potrzebę współpracy organów unijnych i krajowych przy stosowaniu i egzekwowaniu przepisów IFR, w celu zapewnienia jednolitego stosowania rozporządzenia we wszystkich państwach członkowskich.