Kolejny krok w walce z oszustami ubezpieczeniowymi

Kolejny krok w walce z oszustami ubezpieczeniowymi
Fot. stock.adobe.com/Michael Flippo
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Pierwsze zakłady ubezpieczeń uzyskały dostęp do platformy służącej do identyfikacji przestępczości ubezpieczeniowej, uruchomionej na początku lutego przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). To ułatwienie nie tylko dla towarzystw, ale też korzyści dla ich klientów.

#ReginaSkibińska: Dzięki nowemu oprogramowaniu do analizy danych zakłady ubezpieczeń i służby państwowe otrzymały pierwsze w Europie tak kompleksowe narzędzie wykrywania nadużyć #UFG #Gothaer @PIU_org_pl

1 mld złotych oszustw w ubezpieczeniach komunikacyjnych?

Platforma UFG ma wspomóc wszystkich uczestników rynku w ujawnianiu oszustw ubezpieczeniowych i przeciwdziałaniu im. Około 10 procent roszczeń o wypłaty odszkodowań w Europie może być obciążona nieprawidłowościami, zarówno tymi wykrytymi jak i niewykrytymi – wynika z szacunków Insurance Europe (IE), organizacji zrzeszającej europejskich ubezpieczycieli.

W 2017 roku w Polsce wykrytych zostało ponad 10 tysięcy przypadków przestępstw w ubezpieczeniach majątkowych, z czego blisko 8,7 tysiąca na łącznie 137,8 mln złotych wypłaconych odszkodowań, dotyczyło ubezpieczeń komunikacyjnych (OC i AC) – wynika z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Tymczasem potencjalna kwota nieprawidłowości w ubezpieczeniach komunikacyjnych może wynosić nawet ponad 1 mld złotych, jeżeli przyjąć szacunki IE.

Przydatne narzędzie

Dzięki nowemu oprogramowaniu do analizy danych zakłady ubezpieczeń i służby państwowe otrzymały pierwsze w Europie tak kompleksowe narzędzie wykrywania nadużyć.

Platforma  ma pomagać w typowaniu roszczeń i wypłat odszkodowawczych, które mogłyby wzbudzać jakiekolwiek wątpliwości. Podstawą jest analiza danych, które znajdują się w prowadzonej przez UFG bazie polis komunikacyjnych, a także informacje o wypłaconych odszkodowaniach, wzbogacone o dane z innych rejestrów.

– Dzięki włożonemu wysiłkowi w stworzenie i implementację platformy, tysiące klientów będzie mogło ustrzec się przed potencjalnymi wyłudzeniami odszkodowania oraz w konsekwencji zwyżką stawki za ubezpieczenie – komentuje Hubert Grochowski, dyrektor Biura Zarządzania Ryzykiem Gothaer, jednego z pierwszych, ubezpieczycieli, którzy uzyskali dostęp do platformy.

Każdy będzie mógł sprawdzić historię ubezpieczeniową auta

Platforma będzie miała również moduł, do którego dostęp będzie miał każdy obywatel. Takie rozwiązanie umożliwi zweryfikowanie polisy OC oraz sprawdzenie ewentualnych szkód, jeśli właściciel chciałby się upewnić, czy kupiony przez niego pojazd nie ma za sobą „bogatej” historii szkodowej.

Potencjalny nabywca będzie mógł też prosić aktualnego właściciela samochodu o sprawdzenie przebiegu ubezpieczenia i choć zbywca nie będzie musiał ujawnić takiej informacji, to zapewne wielu zdecyduje się na dodatkowe zapewnienie o niskiej szkodowości w historii pojazdu.

Oprócz tego platforma oferuje bazę wiedzy o zjawiskach przestępczości ubezpieczeniowej w formie podręcznika – „Nie daj się upolować”. Zawiera on zbiór opisanych zdarzeń, jakie mogą przytrafić się kierowcom, a mogą nosić znamiona przestępczości ubezpieczeniowej. Każdy może zasięgnąć informacji, co i jak robić, aby nie paść ofiarą oszustwa.

Źródło: aleBank.pl