Kolejne banki ostrzegają przed złośliwym oprogramowaniem na smartfony. Można stracić wszystkie pieniądze

Kolejne banki ostrzegają przed złośliwym oprogramowaniem na smartfony. Można stracić wszystkie pieniądze
Fot. stock.adobe.com/terovesalainen
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Kolejne banki, tym razem PKO BP i ING Bank Śląski, ostrzegają swoich klientów przed złośliwym oprogramowaniem na smartfony. Dzięki niemu cyberprzestępcy mogą uzyskać dostęp do naszych telefonów, a w konsekwencji systemów bankowości elektronicznej i okraść nas.

#PKOBP i #INGBankŚląski ostrzegają w komunikatach na swoich stronach internetowych przed złośliwym oprogramowaniem na smartfony @PKOBP @INGBankSlaski

Złośliwe oprogramowanie „udaje” aplikacje mobilne lub serwisy transakcyjne.

„Szkodliwe oprogramowanie może przekierowywać kody SMS, wyświetlać fałszywe ekrany logowania do aplikacji, wymagające podania dodatkowych danych i w ten sposób wyłudzać dane dostępowe do serwisów transakcyjnych i aplikacji mobilnych” – informuje PKO BP w komunikacie.

Jak działa złośliwa aplikacja?

Z kolei ING Bank Śląski ostrzega przed e-mailami rozsyłanymi do użytkowników bankowości elektronicznej, które zawierają linki do złośliwej aplikacji.

 

„Odbierając maila na telefonie komórkowym z systemem Android i klikając w załączony link zainstalujesz aplikację Update Google Market przechwytującą dane do logowania oraz zmieniającą konfigurację telefonu w celu ukrycia wszystkich przychodzących wiadomości SMS” – wyjaśnia mechanizm działania cyberprzestępców bank.

Przed oszustami ostrzegał w zeszłym tygodniu również mBank.

Jak nie wpaść w sidła oszustów?

Wszystkie banki przypominają jednocześnie swoim klientom o podstawowych zasadach cyberbezpieczeństwa. Ich przestrzeganie zmniejsza ryzyko padnięcia ofiarą oszustwa. Przede wszystkim nigdy nie należy instalować aplikacji z nieznanych źródeł ani klikać w linki do ich instalacji, które dostaliśmy w e-mailach czy SMSach. Aplikacje najlepiej pobierać tylko i wyłącznie z oficjalnych sklepów, a przed tym sprawdzić „wiarygodność” aplikacji, przyjrzeć się opiniom innych użytkowników na jej temat, zwracać uwagę na uprawnienia, jakich żąda od nas dana aplikacja, szczególnie niebezpieczny może być tutaj dostęp do wiadomości SMS.

Gdzie zgłosić podejrzenie popełnienia cyberprzestępstwa?

Jeśli jednak już zainstalujemy jakąś „podejrzaną” aplikację, należy radzi jak najszybciej ją usunąć, zmienić hasła do bankowości elektronicznej i przywrócić telefon do ustawień fabrycznych.

Jeśli już jednak padliśmy ofiarą oszustwa albo mamy co do tego podejrzenia, najlepiej od razu skontaktować się z bankiem, np. poprzez jego infolinię. Podejrzenie popełnienia przestępstwa można zgłaszać również na Policję, za pośrednictwem e-maila wysłanego na adres: cyber-kgp@policja.gov.pl.