KIR i ZBP: 57 proc. Polaków zainteresowanych podpisem elektronicznym; ponad dwa razy więcej niż przed pandemią
Liczba osób zainteresowanych dostępem do usługi podpisu elektronicznego w latach 2018-2020 rosła w umiarkowanym tempie – osiągając 28% w roku ubiegłym. W tegorocznej edycji badania 15% respondentów zadeklarowało brak zainteresowania, a chęć korzystania z e-podpisu wyraziło ponad dwukrotnie więcej osób niż rok wcześniej. Wzrost tego wskaźnika do 57% jest związany z globalnym trendem przenoszenia usług do świata cyfrowego, który został dodatkowo spotęgowany przez pandemię, podano.
Pandemia przyspieszyła procesy cyfryzacji
Przez ostatni rok liczba osób zainteresowanych wykorzystaniem podpisu elektronicznego wzrosła dwukrotnie.
„Podczas pandemii wiele firm przeszło na tryb pracy zdalnej, co wymusiło przyspieszenie procesów cyfryzacji, a także wdrożenie rozwiązań ułatwiających funkcjonowanie w sytuacji dystansu społecznego. To też sprawiło, że stosowanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego w kontaktach firmy z klientami czy pomiędzy działami HR a pracownikami stało się powszechne. Korzyści płynące z cyfryzacji w różnych sektorach gospodarki zostały zauważone przez Polaków, co pokazały także wyniki naszego badania” – powiedziała dyrektor Linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR Elżbieta Włodarczyk, cytowana w komunikacie.
Największy potencjał zastosowania podpisu elektronicznego Polacy dostrzegają w podpisywaniu umów na usługi użyteczności publicznej
Z badania wynika, że największy potencjał zastosowania podpisu elektronicznego Polacy dostrzegają w podpisywaniu umów na usługi użyteczności publicznej (prąd, gaz, woda, śmieci) – w 2021 roku tę odpowiedź wskazało 52% ankietowanych.
W taki sposób chcemy też zawierać umowy na usługi medyczne i umowy bankowe, co w obu przypadkach wskazało 49% respondentów, podkreślono.
Czytaj także: E-podpis planuje wdrożyć 64% firm z sektora MŚP >>>
„Pod względem skutków prawnych, kwalifikowany podpis elektroniczny jest równoważny podpisowi odręcznemu, składanemu na papierze. Katalog zastosowań e-podpisu stale się poszerza. Taką usługę KIR dostarcza w dwóch wersjach: standardowej – Szafir oraz mobilnej – mSzafir. Nasz mobilny e-podpis jest całkowicie wirtualnym produktem, można go uzyskać zdalnie, korzystając z potwierdzania tożsamości użytkownika w systemach bankowości internetowej” – dodała Włodarczyk.
Badanie zostało zrealizowane w marcu 2021 r. na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15+. Liczebność próby wynosiła N=1054.