Kieszonkowa Akademia „BANKu” 2017: Etyczna chciwość

Kieszonkowa Akademia „BANKu” 2017: Etyczna chciwość
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rozpoczynamy druk cyklu wykładów profesora Andrzeja Blikle, matematyka, przedsiębiorcy, znawcy nowoczesnego zarządzania. Dziś o nieco innym rozumieniu zysku.

Wydawać by się mogło, że zysk jest najważniejszą kategorią działalności przedsiębiorstwa, w końcu firmę zakłada się po to, by ów zysk osiągnąć. Ale czy jedynie? Oczywiście, bez zysku nie sposób funkcjonować. Tu można poczynić uwagę, że być może nie zawsze musimy osiągać zysk, minimalnym warunkiem istnienia firmy jest niegenerowanie strat. Ale nakierowanie przedsiębiorstwa wyłącznie na zysk, co pokażemy dalej, jest działaniem nie zawsze strategicznym, szczególnie nakierowanie na zysk krótkoterminowy, szybki. Oczywiście interesariusze – właściciele (akcjonariusze), banki – czyli dostawcy kapitałów, chcą, aby ten zysk maksymalizować. Pozostali interesariusze – na przykład pracownicy, kooperanci, dostawcy – chcą otrzymywać dobre wynagrodzenia. Wydawać by się mogło, że dążenie do maksymalizacji zysku jest jedyną sensowną drogą. Ale czy na pewno?

Odpowiedzmy sobie na pytanie, co także oznacza maksymalizacja zysku? Otóż, oznacza ona minimalizację kosztów. Jakie mogą być skutki minimalizacji kosztów? Najczęściej jest to minimalizacja inwestycji, minimalizacja wynagrodzeń dla części niezwykle istotnych dla funkcjonowania firmy interesariuszy, czyli na przykład pracowników i dostawców. Jakie są skutki takiego działania? Nieuniknione jest pogarszanie jakości usług i świadczeń ze strony interesariuszy. Dostosowują się oni do zmniejszających się wynagrodzeń, wedle prostej zasady – wy mniej płacicie, my mniej wam dajemy.

[company_...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI