Kiedy przedsiębiorca musi złożyć zeznanie środowiskowe?

Kiedy przedsiębiorca musi złożyć zeznanie środowiskowe?
Fot. Pixabay.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
31 marca upływa termin złożenia przez przedsiębiorców zeznania środowiskowego. Obowiązek przygotowania takiego zestawienia dotyczy wszystkich, którzy "korzystają" ze środowiska - np. poprzez użytkowanie pojazdu, pobór wód czy składowanie odpadów.

Kiedy przedsiębiorca musi złożyć zeznanie środowiskowe?

Kogo obowiązuje przygotowanie zeznania środowiskowego?

Samo przygotowanie zeznania obowiązuje wszystkich przedsiębiorców, włącznie z osobami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą, jeśli tylko użytkują firmowy samochód. – Obowiązek dotyczy każdej osoby, która ma faktury za paliwo w swoich kosztach, nawet jeżeli samochód jest  wynajęty czy w leasingu albo osoby, która używa prywatnego samochodu i rozlicza go na kilometrówce – podkreśla Magda Sławińska-Rzemek, doradca podatkowy w firmie inFakt, oferującej nowoczesne rozwiązania księgowe.

Ogólnie mówiąc, obowiązek przygotowania i przechowywania sprawozdania środowiskowego dotyczy wszystkich przedsiębiorców, jednak nie wszyscy muszą składać go w urzędzie. Przedsiębiorcy, w których przypadku opłata środowiskowa nie przekroczy 100 złotych, nie muszą składać zeznania w urzędzie.

Kogo obowiązuje przygotowanie i złożenie w urzędzie zeznania środowiskowego?

Przedsiębiorcy, w przypadku których opłata wynosi nie więcej niż 800 złotych, nie muszą płacić. Są oni jednak zobowiązani do złożenia zeznania w Urzędzie Marszałkowskim odpowiednim dla swojego miejsca zamieszkania.

Każdy przedsiębiorca, którego wysokość opłaty za „korzystanie” ze środowiska przekracza 800 złotych, jest zobowiązany złożyć je w Urzędzie Marszałkowskim oraz uiścić należność.

Jak przygotować zeznanie środowiskowe?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 2014 roku zeznanie środowiskowe powinno składać się z wykazu zbiorczego oraz czterech wykazów szczegółowych:

  • Wprowadzanie gazów lub pyłów
  • Pobór wód
  • Wprowadzanie ścieków
  • Składowanie odpadów

– Aby dokonać rozliczenia zeznania, należy najpierw wybrać odpowiedni wykaz – tłumaczy Piotr Ciszewski, doradca podatkowy w firmie inFakt. – Przykładowo, podmioty, które wykorzystują tylko pojazdy osobowe, będą miały obowiązek złożenia wykazu z informacjami o gazach lub pyłach emitowanych do powietrza, dane według których zostały ustalone ich ilości oraz informacje o wysokości należnych opłat. Przedsiębiorca będzie więc zobowiązany do złożenia wykazu na temat wprowadzania gazów lub pyłów oraz wykazu zbiorczego.

Analogicznie mają obowiązek postąpić podmioty składujące odpady. Muszą zawrzeć w odpowiednim wykazie informacje o rodzaju odpadów, które składują oraz wyliczyć wysokość opłaty. – Uzupełniając wybrane wykazy, należy sprawdzić obowiązujące stawki opłat – przypomina Piotr Ciszewski.

Wypełnianie wykazu należy rozpocząć od podania danych podmiotu takich jak: nazwa, adres, REGON, numer telefonu, rok, za jaki wykaz jest sporządzany oraz nazwę miejscowości, w której „korzysta się” ze środowiska. W kolejnym kroku konieczne jest wskazanie rodzaju „korzystania” ze środowiska i odniesienie go do właściwej tabeli, a następnie wyliczenie za pomocą odpowiedniego wzoru, jaka powinna być wysokość opłaty. – Przygotować zeznanie środowiskowe może przedsiębiorca lub – w jego imieniu – księgowy. Wystarczy przesłać mu faktury, a on wówczas przygotuje odpowiedni dokument, wyliczy wysokość opłat i prześle do Urzędu Marszałkowskiego – radzi Magda Sławińska-Rzemek.

Jakie kary za brak zeznania?

Przedsiębiorcy bardzo często nie zdają sobie sprawy z tego obowiązku, a kary za jego niedopełnienie mogą być bardzo dotkliwe. Wśród nich są:

  • Utrata prawa uzyskania dotacji lub (w określonych przypadkach) żądanie jej zwrotu;
  • Kary administracyjne;
  • Zapłata zaległości do pięciu lat wstecz wraz z odsetkami;
  • Marszałek województwa może odrzucić zeznania złożone po terminie, a wraz z nimi zakwestionować wysokość opłat i naliczyć wyższe.

Jeśli przedsiębiorca sam zechce rozliczyć zaległe opłaty, może to zrobić – wówczas należy naliczyć ustawowe odsetki i wraz z opłatą wpłacić na rachunek właściwego Urzędu Marszałkowskiego. Deklaracje zaś powinny zostać złożone wraz z czynnym żalem.

Źródło: inFakt