K500 – Nowy indeks rynku aut klasycznych Simona Kidstona

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

zestawienie.wykres.04.400x267Osiem lat po założeniu w Genewie firmy konsultingowej wyspecjalizowanej w doradzaniu kolecjonerom samochodów rzadkich i klasycznych, Simon Kidston uznawany przez wielu za najlepszego eksperta w tej dziedzinie zaprezentował K500 - nowy indeks rynkowy, trzeci obok HAGI oraz Hagerty. To nowe narzędzie ma wszystkie szanse wpisać się trwale w rynek - ocenia Lion’s Bank.

Simon Kidston – od domu aukcyjnego po eksperta rynkowego.

W porównaniu do Historic Auto Group Index (HAGI) oraz Hagerty Index, K500 jest o bardziej osobisty, jak sama nazwa jego wskazuje – K500 – K jest pierwszą literą nazwiska założyciela, a 500 tyczy się liczby modeli samochodów w indeksie. Nie znaczy to jednak, że jest to mniej precyzyjne narzędzie. Warto przybliżyć życiorys Simona Kidstona. W wieku osiemnastu lat rozpoczął prace w Coys of Kensington, Londyńskim domu aukcyjnym wyspecjalizowanym tylko i wyłącznie w sprzedaży samochodów klasycznych.

Będąc anglikiem, który większość życia spędził za granicą już w pierwszym roku jego pracy zorganizował pierwszą aukcję Coys za granicą, w Niemczech. Mówiąc płynnie także po włosku i po francusku, już w wieku 23 lat został dyrektorem domu aukcyjnego Coys, a w wieku 30 lat został wybrany przez dom aukcyjny Brooks do prowadzenia europejskiej filii firmy, co oznaczało także przeprowadzkę do Szwajcarii. Krótko później, w 2000 roku, dom aukcyjny Brooks przejął angielskiego konkurenta Bonhams, a Simon Kidston został tym samym mianowany dyrektorem tego domu aukcyjnego w Europie. To stanowisko porzucił w 2006 roku aby wrócić tylko i wyłącznie do motoryzacji – Bonhams jest bowiem domem aukcyjnym zajmującym się także sztuką i antykami – zakładając własną firmę konsultingową wyspecjalizowaną w motoryzacji, i pośredniczącą w transakcjach drogich samochodów. Kolekcjonerzy dysponujący dużymi środkami na zakup samochodów lub już posiadający drogie portfolio „klasyków”, korzystają zwykle z pomocy profesjonalnych pośredników. Oferują oni usługi butikowe, przeznaczone dla klienta indywidualnego, które obejmują wszystkie etapy inwestycji: od wyszukania odpowiedniego egzemplarza, poprzez pomoc w przeprowadzeniu transakcji i sprowadzeniu auta, ewentualnej renowacji, aż po sprzedaż auta z zyskiem kilka lat później. Jest to najwyższa półka usług związanych z rynkiem samochodów kolekcjonerskich, a wartości pojedynczych transakcji zawartych przy udziale portfolio managera, zazwyczaj przekraczają milion euro lub milion dolarów. Chodzi zazwyczaj o niezwykle rzadkie modele, wyprodukowane na przykład tylko w jednym egzemplarzu. Pośrednik powinien bowiem dysponować siecią kontaktów, dającą mu dostęp do samochodów, które nie pojawiają się w oficjalnym obiegu sprzedażowym. Do klientów Simona Kidstona można między innymi zaliczyć słynnego kolekcjonera Ralpha Laurena. Doświadczenie w kształtowaniu rynku samochodów klasycznych oraz unikatowa wiedza jaką posiada Simon Kidston stały się fundamentami do zbudowania K500 Index.

150121.indeks.01.500x

K500 Index – kompleksowe spojrzenie na rynek na przestrzeni 20 lat.

Baza indeksu to 100 punktów bazowych w 1994 roku, czyli 20 lat temu. W grudniu 2014 indeks ten wynosił 449 punktów. Każdy z 500 samochodów jest oceniany na skali od 0 do 100 punktów. Ocena każdego z nich jest oparta na atrakcyjności danego modelu oraz jego wyników rynkowych na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat. Drugim elementem jest oczywiście stan samochodu – tutaj Kidston proponuje cztery warianty, zależnie od tego, czy pojazd jest w stanie konkursowym, czy złym. Sam indeks, który jest oparty na zestawieniu razem i uśrednieniu indywidualnych wartości  lub ocen, można podzielić na kilka podsekcji, zależnie od epoki – samochody przedwojenne i powojenne, zależnie od dekady – na przykład lata 50 i 60 oraz 70 i 80, i zależnie od marki – na przykład Porsche lub Ferrari. Obok rynkowej klasyki, w skład indeksu wchodzą także mniej znane marki jak na przykład Matra, Lister, ASA czy Talbot. Niewątpliwie ciekawe dla inwestora w samochody klasyczne będzie zestawić K500 z HAGI oraz Hagerty Index po pierwszym kwartale 2015, HAGI na podstawie wyników rynkowych indeksów takich jak HAGI TOP oraz HAGI P czy HAGI F, a Hagerty Index na podstawie wartości indywidualnych wybranych modeli. Pojawienie się K500 na rynku jest kolejnym dowodem na rosnące zainteresowanie osób majętnych samochodem klasycznym jako inwestycją alternatywną.

150121.indeks.02.500x

Michał Wróbel
Lion’s Bank