Już ponad milion terminali POS na rynku, wszystkie obsługują płatności zbliżeniowe
– Cieszymy się, że płatności bezgotówkowe stały się tak powszechne. Są dostępne w całej Polsce i we wszystkich branżach, wszędzie tam, gdzie następuje zapłata za towar czy usługę, bez względu na wielkość przedsiębiorstwa. Ministerstwo Finansów wspiera wszystkie inicjatywy na rzecz rozwoju polskich małych, średnich i mikroprzedsiębiorstw, bo to one stanowią o sile gospodarki. Rozwój płatności bezgotówkowych to także jedna z kilku dobrych praktyk na rzecz stabilności finansowej państwa – powiedział Tadeusz Kościński, minister finansów.
Ponad 310 tys. terminali płatniczych pochodzi z Programu Polska Bezgotówkowa
Ponad 310 tys. terminali płatniczych z działającego już miliona pochodzi z Programu Polska Bezgotówkowa, prowadzonego przez Fundację Polska Bezgotówkowa. Za pośrednictwem terminali zainstalowanych w ramach tej unikatowej w skali świata inicjatywy, zrealizowano już ponad 300 mln transakcji za łączną kwotę blisko 16 mld zł. Wśród beneficjentów Programu są małe, średnie oraz mikroprzedsiębiorstwa, a także instytucje administracji publicznej – w sumie ponad 225 tys. podmiotów.
Czytaj także: Polska Bezgotówkowa: już ponad 300 tys. terminali w Programie >>>
– Przekroczenie miliona terminali to niebywały sukces wszystkich uczestników rynku płatniczego oraz samych przedsiębiorców. Jako Fundacja Polska Bezgotówkowa staliśmy się katalizatorem płatności bezgotówkowych. Zlikwidowaliśmy bowiem główną barierę powstrzymującą przedsiębiorców przed posiadaniem terminala – czyli przekonanie o wysokich kosztach takiej usługi. Program usunął tę barierę poprzez zniesienie koszów dzierżawy urządzeń przez pierwsze 12 miesięcy oraz kosztów realizacji transakcji. Przedsiębiorcy tym samym mogą ocenić, czy terminal przynosi korzyści. Obecnie w Fundacji skupiamy się na likwidacji białych plam w płatnościach na mapie Polski, tak aby konsument mógł wybrać dogodną dla siebie metodę płatności praktycznie w każdym punkcie usługowo-handlowym – powiedział Mieczysław Groszek, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Rola sektora bankowego
Ogromną rolę w kształtowaniu płatności bezgotówkowych w Polsce odegrał sektor bankowy. Pierwszy bankomat został założony w 1987 r. przez Bank Polska Kasa Opieki S.A. – dziś Pekao S.A. Pierwszy terminal został zainstalowany w 1992 r. w Hotelu Marriott w Warszawie. Po 12 latach rozwoju rynku, pod koniec 2004 r., funkcjonowało w Polsce jedynie 100 tys. terminali płatniczych.W ciągu kolejnych 12 lat przybyło 400 tys. urządzeń. Zainstalowanie kolejnego pół miliona terminali zajęło już tylko 4 lata. Większość z nich założono w ramach Programu Polska Bezgotówkowa, który funkcjonuje od stycznia 2018 r.
– Płatności bezgotówkowe mają już ugruntowaną pozycję w świadomości Polaków – zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. Są szybkie, wygodne i bezpieczne, a ich popularność i zaawansowanie technologiczne stawiają Polskę jako wzór na tle Europy. Szeroka popularyzacja płatności bezgotówkowych jest jednym z najważniejszych kroków w kierunku dalszego rozwoju społecznego i wspiera eliminację tzw. wykluczenia finansowego – skomentował Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.
Obecnie terminale umożliwiające przyjmowanie płatności bezgotówkowych są dostępne nie tylko w dużych punktach usługowo-handlowych, ale również coraz powszechniej w małych, średnich i mikroprzedsiębiorstwach oraz instytucjach sektora publicznego. Część z nich, oprócz przyjmowania płatności bezgotówkowych, oferuje również dodatkowe usługi, takie jak cash back, usługi lojalnościowe czy doładowania telefonów komórkowych.