Dzięki nowemu serwisowi łatwiej znaleźć bankomaty dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych

Dzięki nowemu serwisowi łatwiej znaleźć bankomaty dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych
Źrodło: ZBP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W Polsce mamy ponad 23 tys. bankomatów. Niemal połowa została dostosowana do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych. Jak je znaleźć?

#PrzemysławBarbrich z #ZBP: chcemy, aby wkrótce większość bankomatów była dostępna dla osób nie w pełni sprawnych, dostępna dla osób starszych #bankomaty #dostępnybankomat

Dzięki zastosowaniu nowych technologii, a także osiągnięć w medycynie, w obszarze usług finansowych, możemy ułatwić życie milionom osób dotkniętych niepełnosprawnościami. Możemy także wspierać osoby starsze, które pragną pozostawać samodzielne i możliwie aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym i gospodarczym. Cieszy nas to, że dobrze układa się współpraca z firmami technologicznymi i organizacjami reprezentującymi osoby z niepełnosprawnościami.

Czytaj także: Ruszył serwis “Dostępny Bankomat”. Osoby niepełnosprawne łatwo znajdą teraz dostosowane do ich potrzeb urządzenie >>>

Podczas prac prowadzonych przez Związek Banków Polskich na rzecz zwiększenia dostępności do informacji i usług dla osób narażonych na wykluczenie cyfrowe, użytkownicy często sygnalizowali trudności w korzystaniu z e-usług, m.in. systemów bankowości elektronicznej i bankomatów. Jest to jeden z częściej poruszanych problemów w środowisku osób z niepełnosprawnościami. Serwis „Dostępny bankomat” wychodzi naprzeciw oczekiwaniom użytkowników, oferując intuicyjną wyszukiwarkę bankomatów posiadających określone udogodnienia dla osób z różnymi niepełnosprawnościami, narażonymi na wykluczenie cyfrowe.

Dzięki współpracy Grupy roboczej ds. obsługi osób z niepełnosprawnościami przez banki przy Związku Banków Polskich oraz Fundacji Widzialni opracowano kompleksową bazę informacji na temat bankomatów – ich lokalizacji i przystosowań – które mają umożliwić osobom z niepełnosprawnościami większą aktywność i samodzielność.

Natomiast stworzona aplikacja w swych funkcjonalnościach posiada takie elementy jak: oznaczenie bankomatów, które zostały wyposażone w udogodnienia dla osób narażonych na wykluczenie cyfrowe, a także prosty oraz wyjątkowo intuicyjny sposób wyszukiwania bankomatów poprzez różne opcje – lokalizację, bank czy zastosowane udogodnienia (klawiatura numeryczna z oznaczeniem w brajlu, tryb dla osób z niepełnosprawnością wzroku po naciśnięciu klawisza 5, opis elementów urządzenia w brajlu, tryb kontrastowy, system komunikacji głosowej, możliwość dokonania transakcji bez użycia karty, możliwość transakcji zbliżeniowych, podjazd i przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach).

Większość bankomatów ma być dostępna dla osób niepełnosprawnych

Obecnie w bazie serwisu znajdują się dane dotyczące ponad 10 tys. bankomatów, z których każdy posiada określony rodzaj udogodnienia, dedykowany osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. To blisko połowa wszystkich bankomatów dostępnych w Polsce, których zgodnie z najnowszymi danymi z raportu NetB@nk, na koniec IV kwartału było nieco ponad 23 tys.

– Chcemy, aby wkrótce większość bankomatów była dostępna dla osób nie w pełni sprawnych, dostępna dla osób starszych – mówi dr Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich.

Dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii, aplikacja będzie wkrótce udostępniona również na systemy iOS oraz Android. Platforma Dostępny Bankomat spełnia wymagania dotyczące standardu WCAG 2.0 na poziomie AA.

Źródło: MarketNews24