Jan Tygielski o dochodach pozaodsetkowych banków spółdzielczych
Uważam, że możemy zwrócić uwagę na następujące obszary, w których aktywność mogłaby przynieść wzrost dochodów pozaodsetkowych, a tym samym wyniku działalności bankowej:
1. Rozwój ubezpieczeń w ramach współpracy z firmą Generali. Są to ubezpieczenia majątkowe, komunikacyjne, upraw rolnych, ubezpieczenia na życie, osób prywatnych oraz ubezpieczenia firm.
Bank pozyskuje w ten sposób znaczną wysokość prowizji w zależności od rodzaju ubezpieczenia. Prowadząc ubezpieczenia w banku korzystamy podwójnie, gdyż jednocześnie ubezpieczenia na życie stosowane są bezpośrednio do zabezpieczenia kredytów konsumenckich. Działalność ubezpieczeniowa praktycznie nie stwarza ryzyka dla banku.
Czytaj także: Na czym chcą zarabiać banki w dobie zerowych stóp procentowych?
2. Pośrednictwo w zakresie leasingu dotyczy współpracy z firmą SGB Leasing. Współpraca ta polega na zaoferowaniu leasingu naszym klientom i przygotowaniu wstępnych warunków, za co bank otrzymuje odpowiednią wielkość prowizji.
Bank może otrzymać prowizję kredytując spółkę leasingową.
3. Wzrost tzw. ukartowienia naszych klientów. Wydanie karty do rachunku klienta to korzyść w postaci opłaty za jej posiadanie, opłaty za korzystanie w obcych bankomatach oraz płatności kartą w punktach handlowych.
Opłaty za posiadanie karty mogą być uzależnione od wielkości oraz ilości operacji dokonanych kartą. Karta to dodatkowy element przywiązania klienta do banku.
Czytaj także: Jak banki spółdzielcze mogą zarobić na technologii?
4. Wzrost nasycenia rachunków kanałami elektronicznymi zwiększa dostępność klientów do usług bankowych, szczególnie klientów młodych, u których jest to czasami jedyna forma komunikacji z bankiem. Tu też jednocześnie pozyskujemy dodatkowe prowizje czy opłaty za dostęp do bankowości elektronicznej, za informacje SMS-owe, limity.
W przypadku konta walutowego funkcjonująca platforma wymiany walut udostępniona klientom, umożliwia uzyskanie dodatkowych prowizji dla banku.
5. Przegląd i modyfikacja taryfy prowizji i opłat pod kątem podniesienia określonych opłat bankowych np. za prowadzenie rachunku czy za wykonanie określonych czynności. Aktualizacja taryfy prowizji i opłat może też być okazją do promocji określonych produktów przynoszących lepszą prowizję bankowi.
Kończąc, chcę podkreślić, że powyższe działania muszą być zawsze dobrze przemyślane i zaplanowane, a także na bieżąco monitorowane, by można dokonywać efektywnych korekt zwiększających dochody pozaodsetkowe.
Jan Tygielski,
Prezes Zarządu,
Rejonowy Bank Spółdzielczy
w Malanowie.