Jakie będą płatności przyszłości? Zapłaty dokonamy za pomocą inteligentnych okularów lub poleceniem głosowym
– Przyszłość płatności będzie wyglądała zupełnie inaczej niż płatności, które obserwujemy dzisiaj. Obecnie mamy kilka prostych schematów płatności, płacimy przy terminalu, kupując zakupy, płacimy w internecie oraz realizujemy wypłaty z bankomatów. W przyszłości przy wprowadzeniu urządzeń IoT, płatności zaczną się rozpowszechniać i będziemy realizować je w wielu innych sytuacjach – przekonuje Wojciech Zatorski z Braintri.
Ericsson szacuje, że w 2021 roku na 28 mld urządzeń podłączonych do internetu ponad połowę, czyli 16 mld, będą stanowiły urządzenia internetu rzeczy (IoT). Wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego pozwoli na ich ciągły rozwój. Większa liczba urządzeń podłączonych do sieci oznacza znacznie więcej możliwości w płatnościach.
Polacy w europejskiej czołówce
Pod względem nowinek technologicznych w płatnościach Polacy należą do europejskiej czołówki. Z badania przeprowadzonego przez eService w ramach kampanii „Warto bezgotówkowo” wynika, że ponad połowa Polaków (56 proc.) preferuje bezgotówkowe metody płatności. Dzięki rozwiązaniu Jiffee opracowanemu przez polski start-up płatność może akceptować niemal każde urządzenie. Dzięki oparciu technologii na łączności Bluetooth, zamiast NFC (Near Field Communication), płatności zbliżeniowe mogą stać się znacznie powszechniejsze.
– Do tego typu rozwiązań będą musiały powstać również inne rozwiązania od strony technologicznej. Stąd Jiffee, które koncentruje się na protokole Bluetooth, dostępnym w bardzo minimalnej cenie dla niemal wszystkich urządzeń IoT – twierdzi Wojciech Zatorski.
Pojawiają się nowe rozwiązania
Płacić całkowicie wirtualnie pozwalają już także aplikacje na smartfonie. Zapamiętują kartę, konto bankowe jest automatycznie obciążane, a klient zapomina o wydanych pieniądzach. Bezobsługowy sklep Amazon Go miał sprawdzić, jak klienci zareagują na płatności automatyczne obsługiwane przez sam sklep.
– Obecnie obserwujemy wchodzenie nowych rozwiązań, szczególnie w sektorze handlowym, takich jak bezobsługowe kasy. Są także rozwiązania wychodzące daleko w przyszłość. Amazon testuje sklepy, w których przy pomocy kamer i sztucznej inteligencji analizuje, co konsument wkłada do koszyka i konsument wychodząc ze sklepu, nie musi się nawet zatrzymywać, jego karta kredytowa czy rachunek są obciążane automatycznie – tłumaczy ekspert.
Rozwiązanie szybko się sprawdziło, bo Amazon zapowiedział otwarcie kolejnych 3 tys. sklepów w ciągu zaledwie trzech lat. W niedalekiej przyszłości standardem może stać się płatność w bitcoinach, a zakupów będzie można dokonywać za pomocą poleceń głosowych. Mastercard Mobile Payment Study wskazuje zaś, że klienci chętnie zdecydowaliby się na płatności skinieniem głowy, o ile tylko byłoby to możliwe. Takie rozwiązania to już także niedaleko przyszłość – w Chinach są testowane płatności za pomocą technologii rozpoznawania twarzy. Wystarczy, że klient mrugnie, a płatność nastąpi automatycznie.
Inteligentne okulary z elementem wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości już teraz pełnią m.in. funkcję instrukcji urządzenia. W ciągu kilku lat inteligentne okulary przejmą część funkcji smartfona i będą służyć m.in. także jako karta płatnicza.
– Podstawą przyszłych płatności będzie wygoda użytkownika i to jest clué – podsumowuje Wojciech Zatorski.
Źródło: Newseria