Jaki będzie klient banku w przyszłości?
Banki – cyfrowi liderzy
Krzysztof Polończyk prezes First Data Polska zacytował Petera Druckera, że najlepiej przewidywać przyszłość poprzez jej kreowanie. Jak dodał według raportu Deloitte, banki w Polsce zostały zakwalifikowane do grona cyfrowych liderów i znalazły się w tym zestawieniu na czwartym miejscu.
Jolanta Rycerz, członek zarządu First Data przypomniała, że w trakcie pierwszej edycji Laboratorium najlepszym rozwiązaniem na przyszłość wydawało się kreowanie nowych produktów. Rok temu rozmawiano o trendach i anty trendach. O tym, że podążanie za trendami nie daje wystarczających możliwości, żeby być liderem na rynku i rozwijać się zgodnie z oczekiwaniami. Jednak trendy trzeba śledzić, bo to daje możliwość przygotowania się na wyzwania przyszłości. W tym roku celem było przewidzenie, zrozumienie i opisanie klienta przyszłości.
O tym, że przyszłość zaczyna się już dziś i jaki będzie klient przyszłości mówił Wojciech Herra, przedsiębiorca, psycholog i trener sprzedaży. Jest też ekspertem specjalizującym się w projektach ukierunkowanych na zwiększanie efektywności sprzedaży. Jak stwierdził, badanie konsumenckie nie zawsze dają właściwe odpowiedzi przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Nie można się opierać na tym, co jest tu i dzisiaj, bo to nie odpowiada na wyzwania przyszłości.
Trzy horyzonty inwestowania
W prezentacji zatytułowanej „Future-proof: dlaczego warto myśleć o kliencie przyszłości i jak się na niego przygotować?”, Greg Albrecht doradca strategiczny zarządów i ekspert w rozwijaniu biznesu mówił między innymi o trzech horyzontach inwestowania w innowacje. Jednym z nich jest zabezpieczenie istniejącego „status quo” i na to jest kierowane 70% zasobów firm. Drugi to „delikatne” rozwijanie tego, co już zbudowano i na tej bazie dobudowywanie nowych usług i na ten cel przeznacza się ok. 20% środków. Natomiast tylko 10% środków kierowanych jest na inwestowanie w rzeczy zupełnie nowe. Jak się okazuje na przykładzie takich firm ja Google inwestycja, w którą wkładamy tylko 10% środków przekłada się na 70% dodatkowego wzrostu przychodu organizacji. Zwrócił uwagę, że jak wynika z jednego z opublikowanych badań, do 2027 roku ponad 70% spółek z obecnego indeksu S&P zniknie. W latach 70. średni czas życia spółek z tego indeksu wynosił około 33 lat, a prognozowany w 2027 roku to tylko około 14 lat. To pokazuje jak ważne są dziś inwestycje w innowacje.
W kolejnej prezentacji mentalista Łukasz Płoszajski, pokazał z bliska, jak działa czytanie w myślach czy sugestia. Wszyscy jesteśmy przewidywalni. Steruje nami nasz umysł i to na niego można wpływać.
W drugiej części Laboratorium, Wojciech Małaszewicz, dyrektor Rozwoju Produktów w First Data mówił o technologii jutra. Jak stwierdził, posługując się cytatem bohatera z filmu „Wall Street” z 1987 roku, chciwość jest dobra, jest słuszna i działa. Rozumiana jako potrzeba, wola i motywacja sprawia, że podejmujemy ryzykowne decyzje i działamy. To coś, co popycha nas do przodu.
Sklepy przyszłości
Przemysław Tomaszewski, dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Usług w sieci Żabka Polska przedstawił wizję sklepów przyszłości. Warto przypomnieć, że sieć Żabka obsługuje 2 mln klientów dziennie i ważne jest, by podejmowane decyzje biznesowe były oparte o dane. Plan transformacji cyfrowej w sieci powstał 2017 roku.
W ostatniej prezentacji w trakcie tegorocznego Laboratorium Innowacji Rafał Zych, dyrektor Innovation LAB w ING Bank Śląski przedstawił innowacje w produktach dla klientów banku. To między innymi bramka płatnicza „imoje” – jedyna i pierwsza bramka płatnicza zorganizowana przez bank z formułą zakupową kup teraz zapłać później. Problemy z weryfikowaniem klientów i ograniczeniem niespłacania przez nich zobowiązań za wykonane zakupy rozwiązano we współpracy z czeskim start-upem Twisto. Rafał Zych od wielu lat odpowiada za kreowanie oferty produktowej dla firm w zakresie rachunków, rozliczeń i płatności oraz system ING Business. Prowadzi Innovation Lab w którym rozwijane są nowe rozwiązania oraz kształtowana jest współpraca z podmiotami sektora Fintech.
Konferencję, jak i w roku ubiegłym poprowadził Radosław Brzózka, dziennikarz, prezenter i reporter Telewizji Polskiej. Autor i prowadzący program „Jak to działa?”. Teraz pozostaje nam jeszcze czekać na opracowanie wyników warsztatu przeprowadzonego przez 4CF Strategic Foresight.