Jak uczyć dzieci, jeśli większość odpowiedzi znajdą w internecie?
Aż 10 polskich nauczycieli oraz 2 szkoły w gronie najbardziej innowacyjnych na świecie!
Rodzice stoją dziś przed trudnym zadaniem - wychowania dzieci do życia w warunkach, których nie sposób przewidzieć. Od nauczyciela wymaga to zmiany sposobu przekazywania wiedzy na taki, który dotrze do młodego pokolenia i przygotuje je na wyzwania rynku pracy. Jak zachęcić uczniów do nauki, jeśli zdecydowaną część wiedzy mogą łatwo znaleźć w internecie?
Co zrobić, aby lekcje geometrii kojarzyły się młodzieży z inspirującym czasem pełnym zadań angażujących wyobraźnię? Jak wychować młodych ludzi w duchu autozarządzania, głodu wiedzy, umiejętności współpracy i dostosowywania się do zmiennych warunków? A co nie mniej istotne identyfikowania swoich indywidualnych potrzeb, rozwijania talentów – rozumienia siebie. Nauczyciele, którzy co roku wyróżniani są przez Microsoft jako innowacyjni, potrafią zmieniające się wymagania i oczekiwania przekuć w dydaktyczny sukces.
W tym roku aż 10 nauczycieli z Polski znalazło się w grupie najbardziej innowacyjnych nauczycieli (Microsoft Innovative Educator Expert – MIE Expert) na świecie. Nagrodzono również dwie polskie szkoły tytułem Microsoft Showcase Schools (szkoły mentorskie Microsoft).
Zajęcia wychowania fizycznego z wykorzystaniem konsoli Xbox, obliczanie kątów nachylenia na podstawie własnoręcznie zrobionych zdjęć szkoły z lotu ptaka czy przekazywanie teorii astronomii za pomocą filmików nakręconych w trakcie lotu w stratosferę – to tylko niektóre z pomysłów polskich wychowawców na innowacyjne nauczanie. Te i inne wysiłki doceniła właśnie firma Microsoft, która każdego roku wybiera najbardziej innowacyjnych nauczycieli, krzewiących wśród młodzieży wiedzę i zamiłowanie do nowych technologii, ułatwiając im przy tym wkroczenie na rynek pracy.
„Podczas mojego pobytu w Brukseli nauczyciel z Austrii zainspirował mnie swoimi pomysłami na matematykę. Postawił ją na głowie, ucząc dzieci nie rozwiązywania zadań by otrzymać wynik (który z łatwością obliczy za nich komputer), ale pokazując wynik i tłumacząc skąd się wziął. W ten sposób przekazuje wiedzę, ale i rozwiązuje z uczniami zagadki. – mówi Małgorzata Snarska, dyrektor Programu Microsoft in Education – jest wielu nauczycieli, którzy z podobną pasją i rozumieniem współczesnego świata podchodzą do dydaktyki. Staramy się te osoby ze sobą kontaktować, wspierać i wyróżniać ich pracę. Nie mniej istotni są dyrektorzy szkół, którzy pojmują szkołę nie tylko jako instytucję kształcącą, ale organizację, która kształci i wymaga nowoczesnego zarządzania. Swoją pracą pokazują dzieciom, jak wygląda nowoczesne środowisko pracy.
W tegorocznej edycji plebiscytu firma Microsoft z ponad 100 krajów wybrała 800 wyróżniających się nauczycieli, w tym aż 10 wychowawców z Polski:
- Bożena Kraj – Gimnazjum im. Jana Pawła II w Daleszycach,
- Artur Rudnicki – Zespól Szkół Technicznych w Radomiu,
- Mirosław Pieńkowski – Szkoła Podstawowa w Mrozach,
- Sylwia Owczarek – Zespół Szkół Technicznych w Radomiu,
- Ilona Chodowicz – Zespół Szkół Technicznych w Radomiu,
- Anna Rzepa – Gimnazjum nr 1 w Lęborku,
- Barbara Cieślak – Gimnazjum nr 1 w Lęborku,
- Dariusz Stachecki – Gimnazjum nr 1 w Nowym Tomyślu,
- Tomasz Łukawski – Szkoła Podstawowa nr 3 w Ząbkach,
- Edyta Żegnałek – Szkoła Podstawowa nr 3 w Ząbkach.
Specjalne, bo mentorskie wyróżnienie „Microsoft Innovative Educator Fellow” otrzymał również Artur Rudnicki, nauczający na co dzień w radomskim Zespole Szkół Technicznych.
„Tytuł Expert Educator Microsoft to dla mnie zastrzyk energii i inspiracji. Ja się porostu cieszę, że to co robię okazuje się potrzebne. Próbujemy przygotowywać naszych uczniów do życia w rzeczywistości, która wymaga całkiem nowych umiejętności. Bezdyskusyjnie potrzebna jest do tego techologia – powiedział Artur Rudnicki z Zespołu Szkół Technicznych z Radomia wyróżniony aż dwoma tytułami – MIE Expert i MIE Fellow. „W trakcie codziennej pracy z uczniami szybko okazało się, że wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych pozwala im nie tylko skutecznie uczyć się poprzez zabawę, lecz także wpływa na wszechstronny rozwój młodzieży. Poza tym odkąd pracuję w ten sposób widzę, że moi uczniowie chętniej się uczą” – dodaje Rudnicki.
W tegorocznej edycji konkursu Microsoft do grupy ponad 150 najbardziej innowacyjnych szkół z całego świata dołączyły także dwie polskie placówki edukacyjne: tytułem Showcase School (szkoły mentorskiej) 2014/2015 wyróżniono Zespół Szkół Technicznych w Radomiu oraz Szkołę Podstawową nr 3 w Ząbkach. Szkoły te już dziś ściśle współpracują z firmą Microsoft przy wprowadzeniu innowacyjnego podejścia do edukacji młodzieży.
„Dzięki wdrożeniu sposobu zarządzania placówką, który nazywam „zarządzaniem uczestniczącym” nauczyciele i administracja są bardzo zaangażowani w proces kierowania zmianą. W dużym stopniu identyfikują się z celami placówki i jej misją. Ogromny postęp osiągnęliśmy w dziedzinie technologii informatycznej stosowanej w nauczaniu. Technologia zmieniła nasze podejście do nauczania na sposób bardziej przyjazny i bliższy uczniowi. Dzięki temu, poznajemy jego indywidualne potrzeby, a nauczyciel jest postrzegany w roli „przewodnika w świecie informacji” oraz mentora. Technologia pomaga mi zarządzać placówką, planować jej pracę oraz budżet, zarządzać ryzykiem oraz szybko reagować na wiele problemów. Wyróżnienie Microsoft jest szczególnie cenne dla całej społeczności szkolnej, która od kilku lat jest gotowa na zmiany i postęp w dziedzinie technologii. Czujemy się dowartościowani, a nasze codzienne zmagania zostały docenione, jednak wiemy, że jest jeszcze dużo do zrobienia. Bycie w gronie Microsoft Showcase Schools zobowiązuje oraz utwierdza nas, że droga, którą obraliśmy jest słuszna i przynosi efekty dla uczniów oraz nauczycieli” – podkreślił Tomasz Łukawski, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 w Ząbkach.
Konkurs realizowany jest od 10 lat w ramach globalnego programu Microsoft in Education (dawniej: Partners in Learning). To inicjatywa edukacyjna skierowana do nauczycieli wszystkich przedmiotów, uczących we wszystkich typach szkół. Jego celem jest nie tylko wyróżnianie nauczycieli i szkół, ale wspieranie ich w rozwoju, szkolenie, zapewnianie udziału w konferencjach, pomoc w nawiązywaniu kontaktów w kraju i zagranicą, wreszcie dostęp do technologii Microsoft, również tej darmowej dla edukacji. Nauczyciele mogą korzystać z portalu Microsoft Educator Network, który udostępnia materiały dydaktyczne, scenariusze lekcyjne, dobre praktyki, bezpłatne narzędzia informatyczne dla nauczania, certyfikację Microsoft czy kursy e-learningowe.
Źródło: Microsoft