Jak robimy zakupy – raport z badań Deutsche Bank
Jak pokazuje najnowsze badanie Deutsche Bank kobiety i mężczyźni znacznie różnią się, jeśli chodzi o strategie zakupowe i stosunek do kart płatniczych. Panie szukają cenowych okazji głównie na sklepowych wyprzedażach i zwracają dużą uwagę na bezpieczeństwo płatności kartowych.
Mężczyźni z kolei wolą kupować w sieci i znacznie większą wagę przywiązują do takich funkcjonalności kart, jak płatności zbliżeniowe czy możliwość dokonywania płatności online.
Monika Szlosek z Deutsche Bank zauważyła, że wyniki badania wpisują się w stereotyp dotyczący zwyczajów zakupowych kobiet i mężczyzn. Panie celebrują zakupy, traktują jak kolejną formę spędzania wolnego czasu. Panowie z kolei unikają ich.
Przeprowadzone badanie wskazuje, że 39 proc. respondentek zapłaci więcej za produkt lepszej jakości. Mężczyźni preferują rozwiązanie polegające na poszukiwaniu towaru dobrej jakości w rozsądnej cenie.
Wszyscy czekają na dobre okazje. Kobiety korzystają z wyprzedaży (46 proc.), w których bierze udział zaledwie 37 proc. mężczyzn. Panowie preferują śledzenie cen interesujących ich produktów w internecie, korzystają z porównywarek (29 proc.) i kupują na internetowych aukcjach (24 proc.).
Podejście do kart płatniczych jest różne dla przedstawicieli obu płci. Dla mężczyzn ważna jest jej funkcjonalność – możliwość dokonywania płatności zbliżeniowych (wskazane przez 53 proc. mężczyzn) oraz zakupów w internecie (ważne dla co trzeciego badanego). Natomiast dla prawie połowy respondentek najważniejsze są kwestie bezpieczeństwa karty.
Panie płacą za pomocą karty głównie za zakupy spożywcze (51 proc. kobiet i 29 proc. mężczyzn), a panowie za paliwo (28 proc. mężczyzn i 13 proc. kobiet).
Monika Szlosek zwraca uwagę na kryteria brane pod uwagę w trakcie wyboru oferty bankowej, w tym karty płatniczej. Dla kobiet najważniejsza jest dobra opinia na temat banku, bazują na zaufaniu innych osób i rekomendacji. Tak postępuję co trzecia polka i zaledwie 8 proc. panów. Mężczyźni przyglądają się parametrom oferty takim jak długość okresu bezodsetkowego i oprocentowanie kredytu w karcie.
Na podstawie: Badanie Deutsche Bank: kobiety chodzą do sklepów, mężczyźni kupują w sieci, Deutsche Bank