Jak prowadzić biznes w Polsce – 10 wskazówek dla zagranicznych firm

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

diagram.rozmowa.250xDynamicznie rozwijająca się polska gospodarka oferuje coraz szersze możliwości inwestowania i wymiany handlowej dla zagranicznych firm. Kluczowe dla osiągnięcia sukcesu firmy za granicą jest zrozumienie rynku oraz kultury kraju, w których chce się robić biznes.

Atradius przygotował 10 wskazówek mówiących o tym, na co warto zwrócić uwagę planując rozpoczęcie współpracy z polskimi przedsiębiorcami lub uruchomienie działalności w Polsce.

Jak wynika z raportu „Trade successfully with Poland” kluczowe kwestie, na które powinny zwrócić uwagę zagraniczne firmy, chcące nawiązać współpracę z polskim przedsiębiorcą to:

  • Zatrudnienie lokalnego partnera, przedstawiciela, który pomoże zagranicznym przedsiębiorcom zrozumieć polskie prawo oraz często pełnić rolę tłumacza w kontaktach z polskimi przedsiębiorcami.
  • Zrozumienie polskiej kultury biznesu.
  • Wybór warunków płatności, które zapewnią zarówno bezpieczeństwo zagranicznej firmie, jak i konkurencyjną ofertę.
  • Dopasowanie cen do nadal relatywnie niskich zarobków, szczególnie w porównaniu z krajami Europy Zachodniej i USA.

Firmy rozpoczynające działalność handlową na polskim rynku powinny również pamiętać o tym, że mamy tu do czynienia z bardzo dynamicznym rozwojem sprzedaży on-line. Biorąc pod uwagę fakt, że jest to ponad 38 mln rynek, sprzedaż w kanałach internetowych ma nadal bardzo duży potencjał wzrostu. Polska gospodarka otwiera więc wiele możliwości zagranicznym przedsiębiorstwom – pod warunkiem, że wcześniej dobrze się do tego przygotują. Jak zostało podkreślone w raporcie przygotownym przez Atradius – strategiczne położenie w centralnej części Europy, stabilność polityczna oraz dobre perspektywy ekonomiczne, sprawiają, że Polska jest bardzo atrakcyjnym kierunkiem dla zagranicznych partnerów. Co więcej, dzięki funduszom płynącym z Unii Europejskiej, inwestycje w infrastrukturę, projekty ekologiczne i technologiczne otwierają wiele nowych możliwości, podobnie jak rosnący popyt na produkty oferowane przez zagraniczne firmy bardziej zamożnym Polakom.

Jak podkreślają eksperci Atradius ogromny potencjał drzemie również w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, które już teraz są istotną konkurencją dla Chin i Indii jako wiodących centrów outsourcingu.

– Polscy przedsiębiorcy stale poszukują nowych partnerów handlowych za granicą. Nie tylko po to by rozwijać eksport, ale również po to by prowadzić obrót handlowy pochodzącymi z zagranicy produktami w Polsce. Raport przygotowany przez ekspertów Atradius, w przystępny sposób prezentuje kwestie, na które powinni zwracać uwagę zagraniczni kontrahenci planujący wejście na polski rynek i podpowiada do jakich wymagań dopasować swoją ofertę. Wierzę, że nasz raport będzie swego rodzaju lodołamaczem w relacjach handlowych – powiedział Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius w Polsce.

Raport „Trade successfully with Poland” podkreśla również istotną rolę, jaką odgrywa zabezpieczenie międzynarodowych relacji handlowych. – Polski rynek jest zdominowany przez małe i średnie przedsiębiorstwa, z których większość nie publikuje wyników finansowych. Dlatego kluczowa jest współpraca z partnerem, takim jakim jest np. Atradius, który zna rynek i będzie w stanie pozyskać dane trudno dostępne dla zagranicznych przedsiębiorców. Oznacza to, że możemy zaoferować naszym klientom bardzo dokładną ocenę wiarygodności potencjalnego partnera, jak również zapewnić ochronę finansową należności – dodaje Szczepankowski.

Źródło: Atradius Credit Insurance N.V. SA