Jak Europejczycy kupują na święta

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

pln.02.400x300Jakie prezenty bożonarodzeniowe będą najpopularniejsze w tym roku? W którym europejskim kraju najwięcej wydaje się na zakupy świąteczne? Czy Europejczycy preferują zakupy w Internecie czy w sklepach tradycyjnych? Zachowania konsumentów w 15 krajach wschodniej i zachodniej Europy zbadał Ferratum Group, publikując Europejski Barometr Świąteczny Ferratum Group™.

Ferratum zapytał swoich klientów w różnych krajach o ocenę ich wydatków w okresie świątecznym. Klienci odpowiadali w badaniu na pytania ile pieniędzy wydają na świąteczne zakupy i jak w jaki sposób ich gospodarstwa domowe odzyskają równowagę finansową po Bożym Narodzeniu.

Wyniki Europejskiego Barometru Świątecznego pokazują, że w większości krajów europejskich, ludzie wydadzą podobną ilość pieniędzy, jak w zeszłym roku. Co ciekawe, biorąc pod uwagę poziom dochodu gospodarstw domowych w Europie Środkowej i Wschodniej, znacznie więcej pieniędzy wydaje się na świąteczne zakupy w tych krajach niż w innych częściach Europy. Badanie Ferratum Group obejmowało analizę relacji konsumpcji na gospodarstwo domowe w stosunku do osiąganych przychodów. Index Ferratum dla Polski wynosi 129, co oznacza, że jest o 29 punktów wyższy w porównaniu do średniej ze wszystkich zbadanych krajów (100). Polacy na Boże Narodzenie wydają prawie jedną trzecią swojego miesięcznego dochodu (32%). Dla porównania Hiszpanie wydają 25% dochodu (indeks 102), Niemcy 21% (indeks 87) a Holendrzy 12% (indeks 48).

65% europejskich konsumentów zrobi zakupy świąteczne w sklepach tradycyjnych. W krajach, gdzie mniej pieniędzy jest przeznaczanych na Boże Narodzenie niż w pozostałej części Europy, większość zakupów odbywa się online. Zakupy przez Internet są najpopularniejsze w Holandii (29%), Niemczech (19%) i Finlandii (17%).

Europa wydaje na święta

Na tegoroczne wydatki świąteczne 38% z ankietowanych klientów przeznaczy mniej pieniędzy niż w 2013 roku. Podobnie jak w ubiegłym roku wydatki w zbliżonej kwocie planuje 48% ankietowanych, zaś większą sumę planuje wydać 14% wszystkich badanych klientów Ferratum Group.  W Polsce 32% ankietowanych klientów Ferratum planuje wydać mniej niż rok temu. Podobną jak w 2013 roku kwotę wydatków bierze pod uwagę 49% rodzimych respondentów, zaś 19% wyda więcej niż w roku ubiegłym.

Najważniejsze są wydatki na prezenty

Ankietowani z 15 krajów najwięcej pieniędzy przeznaczą na prezenty (54%). Na jedzenie i napoje wyda 33% klientów, na organizację świąt 8%, zaś 5% na podróże. Wyniki badania w Polsce różnią się nieznacznie – 37% badanych zamierza wydać pieniądze na żywność i napoje. 52% to wydatki związane z prezentami, 1% – wydatki związane z organizacją świąt, a 9% to inne wydatki, w tym podróże.

Średnia dla wszystkich badanych krajów pokazuje, że 22,4% spośród ankietowanych przeznaczy pieniądze na zakup ubrań. Na zakup zabawek wskazało 16,2% badanych. Pieniądze na kosmetyki przeznaczy 9,6% klientów, na słodycze 8,4%, na sprzęt RTV 8,1%, na produkty do domu 6,1%, a na książki 5,5%. Mniej ankietowanych wskazywało na zakup sprzętu AGD (3,7%), alkoholu (2,2%), gier (2,8%), sprzętu sportowego (2%), relaks i SPA (2,5%), podróże (1,9%), instrumenty muzyczne (0,9%). Ankietowani w 5,9% wskazali również zakup kartek świątecznych.

Jak wydają Polacy?

Polacy planują najwięcej wydatków związanych z kosmetykami (26,5%), ubraniami (19,6%), zabawkami (14,7%), książkami (8,8%), sprzętem RTV (6,9%), alkoholem (5,9%) i słodyczami (4,9%). W mniejszym stopniu zamierzają przeznaczyć pieniądze na sprzęt AGD i wyposażenie domu (po 2%), gry (2%), hobby (2%), sprzęt sportowy, instrumenty muzyczne, podróże i relaks w SPA (odpowiednio po 1%). Wydatki na kartki świąteczne zostały wskazane przez 1% respondentów.

Warto zauważyć, że w zestawieniu ze średnią ze wszystkich krajów, w których miało miejsce badanie, Polacy planują wydać najwięcej na kosmetyki (26,5% w stosunku do średniej 9,6%). Dla porównania – wydatki na kosmetyki w Czechach wynoszą 15,1%, na Słowacji 17,3%, zaś w takich krajach jak Szwecja bądź Finlandia – 6%.

Polacy więcej wydają również na książki (8,8% w stosunku do 5,5% średniej). Więcej od nas książek kupują jednak Estończycy (21,6%) oraz Finowie (10,1%). Wydatki Polaków na ubrania wynoszą 19,6% (średnia europejska – 22,4%). Więcej niż Polacy na ubrania wydają Słowacy (28,3%), Rumuni (27,9%), Hiszpanie (26,8%) i Holendrzy (26,2%).

Polacy deklarują również wydatki na sprzęt RTV (6,9%). W porównaniu z nami kupują go jednak chętniej mieszkańcy Bułgarii (11,6%), Finlandii (10,1%) i Danii (12,6%).

Polscy konsumenci korzystający z pożyczek nie są rekordzistami, jeśli chodzi o wydatki na zabawki (14,7%). Więcej od nas wydają Czesi (21,5%), Bułgarzy (21,2%), Brytyjczycy (20,9%) oraz Duńczycy (20,5%).  Również w ilości zakupionych słodyczy (w Polsce 4,9%) wyprzedzają Polaków Rumuni (14,7%), Bułgarzy (11,6%), Łotysze (18,2%).

Świąteczny barometr pożyczkowy to pierwsze tego typu badanie zrealizowane przez Ferratum Bank. Jako międzynarodowa instytucja finansowa chcemy jak najlepiej poznać naszych klientów, ich preferencje i oczekiwania. To pozwala nam konsekwentnie budować strategię wzmacniania naszej marki na globalnym rynku i tworzyć produkty pożyczkowe dopasowane do potrzeb klientów w całej Europie – mówi Krzysztof Przybysz, Wiceprezes Zarządu Ferratum Bank.

Europejski Barometr Świąteczny

Anonimowe badanie online zostało przeprowadzone wśród klientów Ferratum w 15 krajach europejskich – Finlandii, Szwecji, Danii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Niemczech, Estonii, Litwie, Łotwie, Polsce, Czechach, Słowacji, Rumunii i Bułgarii.

Wzięło w nim udział 1900 gospodarstw domowych. Badane osoby były w wieku 21-65 lat. Wśród nich 57% to kobiety, 43% to mężczyźni. Średni dochód netto gospodarstw domowych biorących w badaniu wynosił od 700 do 3600 euro.

141222.ferratum.01.550x141222.ferratum.02.550x141222.ferratum.03.550x

Źródło: Ferratum Group