IX Krajowa Konferencja OFMA: networking i masa inspiracji
W dniach 1-2 grudnia 2023 r., podczas IX Krajowej Konferencji OFMA w Warszawie, blisko 100 przedstawicieli i przedstawicielek mediów studenckich z całej Polski wzięło udział w spotkaniach inspiracyjnych, warsztatach i szkoleniach z dziennikarzami oraz specjalistami od PR i marketingu.
Dla młodych ludzi Konferencja OFMA – jak co roku – była okazją do networkingu, wymiany doświadczeń i zdobycia cennej wiedzy od starszych kolegów i koleżanek z branży.
Odpowiedzialność w świecie ciągłych zmian
W piątek, 1 grudnia ’23 podczas uroczystego otwarcia Konferencji w Sali Notowań GPW przemawiali przedstawiciele Warszawskiego Instytutu Bankowości, Giełdy Papierów Wartościowych oraz Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce. Wszyscy zwracali uwagę na odpowiedzialność, jaka spoczywa na barkach dziennikarek i dziennikarzy rozpoczynających swoją zawodową drogę.
Michał Polak, wiceprezes WIB mówił o potrzebie uwrażliwienia mediów na tematy związane z edukacją ekonomiczną i europejską.
– Podczas OFMA łączymy spotkania inspiracyjne z ludźmi mediów z wątkami związanymi z edukacją finansową i obywatelską. Wierzymy, że te dwie płaszczyzny się przenikają i są nieodłącznym elementem świata, który należy tłumaczyć swoim czytelnikom i odbiorcom.
Dzięki temu, chętniej będziecie podejmować tę tematykę w przyszłości, czując się odpowiedzialnymi za szerzenie rzetelnej wiedzy o ekonomii i wartościach europejskich – zwrócił się do publiczności Michał Polak.
Marek Dietl, prezes zarządu GPW podzielił opinię przedmówcy. Dodał również, że dziennikarstwo to niezwykle dynamiczny obszar zawodowy.
– Media zmieniły się nie do poznania. Każdy może mieć swoją gazetę, publikować treści np. poprzez LinkedIn i mieć dużo lepsze zasięgi niż niejedna redakcja. Współczesny odbiorca także jest bardziej wymagający, co przekłada się na zróżnicowanie formy przekazu. Podcasty, tweety, tekst pisany – to już chleb powszedni, który wymaga od twórców dotrzymania szybkiego tempa zmian w branży – zauważył Marek Dietl.
Prezes zarządu GPW zwrócił też uwagę na to, że dobry dziennikarz to także przedsiębiorca.
– We współczesnym świecie self publishingu dziennikarz musi zadbać o cały łańcuch wartości swoich treści: od pomysłu, poprzez zwrócenie uwagę na klikalność i zasięgi, aż po publikację jakościowych treści, by świat stawał się lepszy – zaznaczył.
„Liczymy na bezczelność”
Ewoluują formy przekazu, ale jedno wciąż pozostaje wciąż bez zmian: prestiż zawodu.
Witold Naturski, dyrektor BPE w Polsce podkreślił, że w kręgach europejskich, niezależnie od piastowanego stanowiska, dziennikarze są strategiczną grupą, która budzi respekt.
– Mamy swoje wewnętrzne hierarchie, w których jedni są wyżej, a drudzy niżej. Wszystkich jednak łączy jedno: ogromny szacunek do zawodu dziennikarza. Nie chodzi tylko o to, żeby przekazać szerszej publiczności to, na czym nam zależy.
Tu przede wszystkim chodzi o pokazanie niezależności i transparentności instytucji. Bez dziennikarzy nie byłoby to możliwe – stwierdził urzędnik.
Podkreślił również, że Biuro organizuje seminaria i comiesięczne wyjazdy na sesje plenarne dedykowane mediom w jednym konkretnym celu.
– Robimy to, bo liczymy na bezczelność i kształcenie pokoleń dziennikarzy, którzy nie będą bali się zadawać najtrudniejszych pytań politykom i urzędnikom europejskim.
Wierzymy, że na tym polega prawdziwa demokracja – spuentował Witold Naturski. Gośćmi Konferencji byli również posłowie do PE. Wśród nich m.in. były premier Jerzy Buzek.
Networking, konkurs grantowy i masa inspiracji
W sobotę, 2 grudnia ‘23, na przedstawicieli studenckich rozgłośni, telewizji i gazet z całej Polski czekały spotkania inspiracyjne z dziennikarzami profesjonalnych stacji. Zróżnicowanie tematyczne spotkań pozwalało na możliwość wyboru paneli, przebiegających równolegle.
W roli speakerów wystąpili m.in.: Mateusz Święcicki (Eleven Sports), Olga Samsonowicz (TVN24) czy Krzysztof Berenda (RMF FM).
Poza tym, grupa młodych ludzi zainteresowanych biznesową stroną mediów, miała okazję wziąć udział w dedykowanej ścieżce panelowej z obszarów komunikacji i marketingu.
Swoje prelekcje wygłosili m.in. Maciej Karboński (Polska Grupa Infograficzna), Wojtek Kardyś czy Melania Kulczycka i Piotr Tałaj (VUFINDER STUDIOS). Szkolenia dotyczyły roli social mediów w budowaniu marki, influencer marketingu, produkcji TV od kulis, a także PR-u w cyberprzestrzeni.
Podczas Konferencji był też czas na konkurs grantowy Mediathon OFMA, w którym do rywalizacji przystąpiło 7 zespołów redakcji studenckich. Pod czujnym okiem mentorów z GPW i BPE przez 2 dni pracowały one nad koncepcjami projektów informacyjno-edukacyjnych w dwóch kategoriach.
W kategorii „Europa” projekty dotyczyły działań profrekwencyjnych przy przyszłorocznych wyborach do PE i promocji obywatelskiej partycypacji wśród lokalnych społeczności.
Z kolei w kategorii „Giełda” uczestnicy konkursu zastanawiali się wspólnie jak tłumaczyć osobom młodym tematykę rynku kapitałowego i inwestowania.
Rozstrzygnięcie konkursu miało miejsce podczas Gali OFMA podsumowującej Konferencję.
W kategorii „Europa” zwyciężył zespół projektowy Studenckiej Telewizji Uniwersytetu Opolskiego – Seta TV, zaś w kategorii „Giełda” najlepsza zdaniem Jury okazała się koncepcja projektu zaproponowana przez przedstawicieli Radia UKSW.
Zobacz film podsumowujący IX Krajową Konferencję OFMA!
***
IX Krajowa Konferencja OFMA
Organizator: Warszawski Instytut Bankowości.
Partner Generalny: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
We współpracy z: Biuro Parlamentu Europejskiego w Polsce.
W ramach zadania zleconego: Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Partner Honorowy: Związek Banków Polskich.
Partner technologiczny: Centrum Procesów Bankowych i Technologii.
Partnerzy edukacyjni: Bankowcy dla Edukacji, Bezpieczeństwo w Cyberprzestrzeni.
Patroni medialni: Radio Mors, Radio Feniks, Akademickie Radio LUZ, Radio Kampus, Gazeta CDN, Neptun TV, Eurostudent.