IT@BANK. Technologie: Roboty bardziej ludzkie od człowieka
Sztuczna inteligencja (AI) to jedna z największych szans, a zarazem wyzwań ludzkości. Szybki rozwój technologii budzi wielkie nadzieje, ale jednocześnie obawy przed nieznanym – technologiczną osobliwością. Termin ten nawiązuje do terminologii astrofizyków i zjawisk zachodzących w czarnych dziurach. W przypadku technologii osobliwość oznacza etap, w którym – za sprawą niewyobrażalnie intensywnego rozwoju – znane nam dotychczas mechanizmy i zasady przestają obowiązywać. Kluczowym elementem takiej rzeczywistości będzie właśnie sztuczna inteligencja, której rozwoju i potencjału nie jesteśmy obecnie w stanie przewidzieć.
Zanim osiągniemy technologiczną osobliwość, warto jednak pochylić się nad zmianami, które zachodzą tu i teraz. Tym bardziej że ich krótkofalowe następstwa jesteśmy w stanie dostrzec i przewidzieć. A korzyści eksploatować, zaprzęgając coraz doskonalszą sztuczną inteligencję do zadań, które jeszcze niedawno były poza jej i naszym zasięgiem.
Idealne warunki dla AI
Jak wynika z raportu „Digital Banking Maturity„, opracowanego przez Deloitte, polskie instytucje finansowe należą do grona cyfrowych liderów. Pozycję tę zawdzięczają m.in. specyfice branży: dostępowi do znacznej ilości danych transakcyjnych, rozwiniętym narzędziom analitycznym i dużej mocy obliczeniowej, które mogą wykorzystać.
Co istotne, zmiany te są częściowo wymuszane przez rynek, bo tradycyjne instytucje finansowe odczuwają tu presję ze strony fintechów. W rezultacie 35% organizacji finansowych implementowało już co najmniej jedno rozwiązanie z zakresu machine learning. Wdrożenie AI w ciągu najbliższego roku planuje 23% badanych podmiotów, a 13% zamierza to zrobić w perspektywie 18 miesięcy.
Maszyna, a nie człowiek
Jednym z kluczowych obszarów zastosowania sztucznej inteligencji jest customer experience, ogół doświadczeń, związanych z kontaktami klientów z marką i jej usługami. Dochodzi tu do paradoksu: sztuczna inteligencja ma sprawić, że kontakt użytkownika z bankiem będzie bardziej ludzki, choć w rzeczywistości będzie on miał do czynienia z maszyną.
Warty wspomnienia w tym kontekście jest tzw. test Turinga, określający zdolność maszyn do posługiwania się językiem naturalnym. Jego przebieg zakłada konwersację użytkownika z rozmówcą, o którym nie wiadomo, czy jest maszyną, czy drugim człowiekiem. Gdy rozmówca nie będzie w stanie tego określić, test – z punktu widzenia algorytmu odpowiedzialnego za konwersację – można uznać za zdany.
AI w polskich bankach
Jest to istotne zwłaszcza w kontekście coraz większej ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI