IT@BANK. Technologie: Czasy pionierów i innowatorów

IT@BANK. Technologie: Czasy pionierów i innowatorów
Fot. vectorhot/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bankowość online jest obecnie standardem. Z dostępu do systemów transakcyjnych poprzez stacjonarne komputery czy smartfony korzystają miliony użytkowników. Mogłoby się wydawać, że to stosunkowo nowy wynalazek. Bankowość online jest jednak starsza, niż może się wydawać. Starsza nawet od samego internetu.

Sektor bankowy od dziesięcioleci był pionierem nowych technologii. Cyfrowa rewolucja nastąpiła w nim, przynajmniej w niektórych regionach świata, stosunkowo wcześnie. Dość wspomnieć o wprowadzonych w Stanach Zjednoczonych elektronicznych systemach autoryzacji kart płatniczych BASE I i BASE II, a także terminali POS, pozwalających na obsługę rozliczanych elektronicznie płatności.

Zmiany te nastąpiły w latach 70., więc w ósmą dekadę XX w. amerykańskie banki i ich klienci weszli gotowi na nadejście pierwszych usług home bankingu. Zaoferowały ją, w porozumieniu, Citibank, Chase Manhattan Bank, Chemical Bank i Manufacturers Hanover Corporation.

Pionierski czas teletekstu

Usługa wymagała instalacji oprogramowania klienckiego i poza dostępem do konta bankowego i kilku powiązanych usług pozwalała na zakupy w kilkunastu tysiącach sklepów. Równolegle rozwijały się technologie tele- i wideotekstu, pozwalające na wyświetlanie na telewizorach lub specjalnych terminalach odpowiednika późniejszej usługi, znanej w Polsce jako telegazeta.

Na jej fundamencie oferowano w różnych krajach m.in. możliwość zakupów online czy rezerwacji wycieczek. Prekursorskim przedsięwzięciem był w tej dziedzinie brytyjski system Prestel, uruchomiony w 1979 r. Oparty na odbiornikach telewizyjnych, w celu realizacji oferowanych usług wymagał połączeń telefonicznych. Na jego bazie w 1983 r. Bank of Scotland i Nottingham Building Society uruchomiły pionierskie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK