IT@BANK: Od chmury nie ma odwrotu
Jak na tym tle prezentuje się Polska? Statystyki są nieubłagane. Dziesięcioprocentowy udział podmiotów stosujących technologie chmurowe w gospodarce plasuje nasz kraj na mało zaszczytnym, dwudziestym ósmym miejscu wśród państw europejskich. – Pod tym względem niewiele się zmieniło na przestrzeni ostatniego roku – zauważył dr Janusz Grobicki, zastępca redaktora naczelnego „Miesięcznika Finansowego BANK” oraz ekspert Centrum im Adama Smitha. Z drugiej jednak strony nie sposób nie dostrzec pozytywnych sygnałów z rynku. W połowie października PKO Bank Polski wraz z Polskim Funduszem Rozwoju powołały do życia narodową chmurę obliczeniową, nad komercyjnymi rozwiązaniami w tym zakresie pracuje również kilka rodzimych banków. – Według prognoz w roku 2023 wartość polskiego rynku usług chmurowych przekroczy 24 mld zł, a 30% wydatków firm na rozwiązania informatyczne trafi właśnie do tego segmentu – oszacował Janusz Grobicki.
Janusz Grobicki
W jaki sposób stymulować rozwój cloud computingu nad Wisłą, gdzie należy dostrzegać główne bariery dla upowszechniania nowych technologii i jakie konsekwencje dla modernizacji branży finansowej przynieść może zapowiadane spowolnienie gospodarcze – kwestie te omawiano w toku debaty eksperckiej zatytułowanej „Rozwiązania chmurowe w instytucjach finansowych”, zorganizowanej podczas konferencji IT@BANK 2018. Moderatorem wydarzenia był dr Janusz Grobicki, a w panelu wystąpili Mariusz Kaczmarek – wiceprezes zarządu Eurobanku, Marek Lenz – dyrektor Centrum IT w Banku Pekao, Andrzej Mandel – kierownik Zespołu Bezpieczeństwa Informatycznego w Getin Noble Banku, Ernest Orłowski – reprezentujący Biuro Monitoringu i Optymalizacji Infrastruktury Informatycznej w PKO Banku Polskim, Grzegorz Pędzisz – CIO oraz dyrektor Departamentu IT Governance w Idea Banku, dr Krzysztof Spirzewski – dyrektor zarządzający Departamentem Bankowości Transakcyjnej w warszawskim oddziale Societe Generale, Paweł Urawski – dyrektor Departamentu Informatyki i Bezpieczeństwa mBanku Hipotecznego oraz Dorota Zielińska – ekspert ds. komunikacji wielokanałowej w Banku Ochrony Środowiska. Partnerami debaty były firmy Microsoft oraz KPMG, reprezentowane podczas panelu przez Pawła Jakubika, członka zarządu, dyrektora ds. transformacji cyfrowej w chmurze w Microsoft oraz Marka Gzowskiego, dyrektora Departamentu Innovation & Solutions, Chief Solutions Officer w KPMG.
Marek Gzowski
Systemy on premise w odwrocie?
Postępujący proces digitalizacji globalnej gospodarki, a w szczególności rynku finansowego, uwarunkowany jest nie tylko zakupem najnowszych rozwiązań przygotowanych przez branżę IT. – Aby wprowadzić rozwiązania chmurowe, należy przede wszystkim zainwestować w obszar kultury organizacyjnej – przekonywał Paweł Jakubik. Kluczowym elementem owej przemiany będzie właśnie przechodzenie od stacjonarnych systemów w kierunku usług dostępnych w chmurze, które według wszelkich przewidywań odbędzie się na przestrzeni nadchodzących kilku lat. – Trudno podważyć zalety przetwarzania w chmurze: elastyczność, łatwość użycia, poziom bezpieczeństwa czy przewaga ekonomiczna nad tradycyjnymi metodami dostarczania usług – z własnego centrum przetwarzania danych – nadmienił reprezentant Microsoft.
Paweł Jakubik
W niektórych obszarach już dziś daremnie szukać tradycyjnych licencji na oprogramowanie. – Systemy HR dostępne są wyłącznie w cloudzie, rozwiązania do obsługi call center utrzymają się w tradycyjnej formie najwyżej przez trzy lata, podobnie wygląda sytuacja w odniesieniu do usług Microsoft Security – powiedział Marek Lenz. Z drugiej strony pogłoski o definitywnej śmierci modelu on premise w branży finansowej wydają się być mocno przesadzone. – Bazowe systemy bankowe pozostają w tradycyjnej formie. Domeną rozwiązań chmurowych stają się natomiast głównie obszary najbardziej newralgiczne z punktu widzenia osiągania przewagi konkurencyjnej jak zarządzanie doświadczeniem czy obsługa klienta we wszystkich kanałach (omnichannel) – wskazał Paweł Jakubik. Nie ma jednak wątpliwości, iż outsourcing obejmować będzie coraz więcej dziedzin funkcjonowania banku. – Sto lat temu każda większa fabryka dysponowała własnym zakładem energetycznym. Dziś nie potrzebujemy elektrowni, tylko usługę dostawy energii. Podobnie w przypadku zasobów IT: powinniśmy skupiać się na budowie przewagi konkurencyjnej, a nie na zakupie technologii – podkreślił Mariusz Kaczmarek.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI