IT@BANK: Od chmury nie ma odwrotu

IT@BANK: Od chmury nie ma odwrotu
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rynek technologii chmurowych rozwija się pięciokrotnie szybciej aniżeli branża tradycyjnych usług IT. Tylko na przestrzeni ostatnich 24 miesięcy globalna wartość chmury zwiększyła się o ponad 100 mld dolarów, a potencjał do dalszego wzrostu jest niewyczerpany. Analizy potwierdzają, iż jedynie 13% światowego biznesu korzysta na co dzień z różnych form cloud computingu. Liderem w europejskim rankingu wciąż pozostaje Finlandia, gdzie ponad 60% przedsiębiorstw lokuje swoje zasoby na zewnętrznych serwerach.

Jak na tym tle prezentuje się Polska? Statystyki są nieubłagane. Dziesięcioprocentowy udział podmiotów stosujących technologie chmurowe w gospodarce plasuje nasz kraj na mało zaszczytnym, dwudziestym ósmym miejscu wśród państw europejskich. – Pod tym względem niewiele się zmieniło na przestrzeni ostatniego roku – zauważył dr Janusz Grobicki, zastępca redaktora naczelnego „Miesięcznika Finansowego BANK” oraz ekspert Centrum im Adama Smitha. Z drugiej jednak strony nie sposób nie dostrzec pozytywnych sygnałów z rynku. W połowie października PKO Bank Polski wraz z Polskim Funduszem Rozwoju powołały do życia narodową chmurę obliczeniową, nad komercyjnymi rozwiązaniami w tym zakresie pracuje również kilka rodzimych banków. – Według prognoz w roku 2023 wartość polskiego rynku usług chmurowych przekroczy 24 mld zł, a 30% wydatków firm na rozwiązania informatyczne trafi właśnie do tego segmentu – oszacował Janusz Grobicki.

Janusz Grobicki

W jaki sposób stymulować rozwój cloud computingu nad Wisłą, gdzie należy dostrzegać główne bariery dla upowszechniania nowych technologii i jakie konsekwencje dla modernizacji branży finansowej przynieść może zapowiadane spowolnienie gospodarcze – kwestie te omawiano w toku debaty eksperckiej zatytułowanej „Rozwiązania chmurowe w instytucjach finansowych”, zorganizowanej podczas konferencji IT@BANK 2018. Moderatorem wydarzenia był dr Janusz Grobicki, a w panelu wystąpili Mariusz Kaczmarek – wiceprezes zarządu Eurobanku, Marek Lenz – dyrektor Centrum IT w Banku Pekao, Andrzej Mandel – kierownik Zespołu Bezpieczeństwa Informatycznego w Getin Noble Banku, Ernest Orłowski – reprezentujący Biuro Monitoringu i Optymalizacji Infrastruktury Informatycznej w PKO Banku Polskim, Grzegorz Pędzisz – CIO oraz dyrektor Departamentu IT Governance w Idea Banku, dr Krzysztof Spirzewski – dyrektor zarządzający Departamentem Bankowości Transakcyjnej w warszawskim oddziale Societe Generale, Paweł Urawski – dyrektor Departamentu Informatyki i Bezpieczeństwa mBanku Hipotecznego oraz Dorota Zielińska – ekspert ds. komunikacji wielokanałowej w Banku Ochrony Środowiska. Partnerami debaty były firmy Microsoft oraz KPMG, reprezentowane podczas panelu przez Pawła Jakubika, członka zarządu, dyrektora ds. transformacji cyfrowej w chmurze w Microsoft oraz Marka Gzowskiego, dyrektora Departamentu Innovation & Solutions, Chief Solutions Officer w KPMG.

Marek Gzowski

Systemy on premise w odwrocie?

Postępujący proces digitalizacji globalnej gospodarki, a w szczególności rynku finansowego, uwarunkowany jest nie tylko zakupem najnowszych rozwiązań przygotowanych przez branżę IT. – Aby wprowadzić rozwiązania chmurowe, należy przede wszystkim zainwestować w obszar kultury organizacyjnej – przekonywał Paweł Jakubik. Kluczowym elementem owej przemiany będzie właśnie przechodzenie od stacjonarnych systemów w kierunku usług dostępnych w chmurze, które według wszelkich przewidywań odbędzie się na przestrzeni nadchodzących kilku lat. – Trudno podważyć zalety przetwarzania w chmurze: elastyczność, łatwość użycia, poziom bezpieczeństwa czy przewaga ekonomiczna nad tradycyjnymi metodami dostarczania usług – z własnego centrum przetwarzania danych – nadmienił reprezentant Microsoft.

Paweł Jakubik

W niektórych obszarach już dziś daremnie szukać tradycyjnych licencji na oprogramowanie. – Systemy HR dostępne są wyłącznie w cloudzie, rozwiązania do obsługi call center utrzymają się w tradycyjnej formie najwyżej przez trzy lata, podobnie wygląda sytuacja w odniesieniu do usług Microsoft Security – powiedział Marek Lenz. Z drugiej strony pogłoski o definitywnej śmierci modelu on premise w branży finansowej wydają się być mocno przesadzone. – Bazowe systemy bankowe pozostają w tradycyjnej formie. Domeną rozwiązań chmurowych stają się natomiast głównie obszary najbardziej newralgiczne z punktu widzenia osiągania przewagi konkurencyjnej jak zarządzanie doświadczeniem czy obsługa klienta we wszystkich kanałach (omnichannel) – wskazał Paweł Jakubik. Nie ma jednak wątpliwości, iż outsourcing obejmować będzie coraz więcej dziedzin funkcjonowania banku. – Sto lat temu każda większa fabryka dysponowała własnym zakładem energetycznym. Dziś nie potrzebujemy elektrowni, tylko usługę dostawy energii. Podobnie w przypadku zasobów IT: powinniśmy skupiać się na budowie przewagi konkurencyjnej, a nie na zakupie technologii – podkreślił Mariusz Kaczmarek.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK