IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE – Finastra| Europejska Inicjatywa Płatności: uwaga na górę lodową
Paul Thomalla
Dyrektor ds. Płatności w Finastra
Paul odpowiada za rozwój działu Płatności w Finastra, a także za zwiększanie świadomości, wywieranie wpływu oraz pomoc w dokonywaniu zmian w obszarze płatności w skali globalnej. Ponadto doradzał w kwestiach brytyjskiego programu NPA, PS2 i PSD3, CRD5, a także roli sztucznej inteligencji i technologii blockchain oraz możliwych regulacji. Posiada szeroką wiedzę na temat zmian w przepisach dotyczących płatności na całym świecie oraz konieczności wprowadzenia zmian.
O co chodzi?
Na europejskim rynku płatności istnieje cały szereg systemów do obsługi płatności krajowych, zagranicznych, natychmiastowych, o wysokiej wartości, a także kart, czeków i gotówki. Ze względu na tę złożoność rozwiązań podejmowane są starania mające na celu połączenie tych różnych systemów w ramach Europejskiej Inicjatywy Płatności (EPI).
UE ze szczególną uwagą analizuje rynek kart płatniczych, który obsługuje głównie obie Ameryki i UE i którego wartość wynosi ponad bilion dolarów. Istnieje wiele powodów, by jako środek płatniczy rekomendować właśnie karty: są bezpieczne i powszechnie akceptowane, a klienci darzą je zaufaniem. Istnieją także odpowiednie, powszechnie uznawane protokoły. Ale rynek ten nie jest kontrolowany wewnątrz wspólnoty europejskiej, dlatego istotna część opłat przechodzi gdzie indziej. Stąd właśnie pojawiła się chęć, by zastąpić obecny system kart systemem kontrolowanym z poziomu UE.
W najprostszy sposób można powiedzieć, że celem EPI jest zastąpienie skomplikowanego systemu kart w formie, jaką znamy, systemem kart EPI wykorzystującym istniejące rozwiązania obsługujące płatności natychmiastowe. Nowe narzędzie będzie więc wykorzystywać europejski system płatności natychmiastowych EBA Clearing RT1 oraz system płatności natychmiastowych Target stosowany przez Europejski Bank Centralny (TIPS).
Rozwiązania obsługujące płatności natychmiastowe są hostowane w UE i kontrolowane przez wspólnotę, co umożliwia ich lepszą kontrolę oraz analizę sposobu, w jaki opłatami obciążani są klienci, sklepy, emitenci oraz firmy zajmujące się ich przetwarzaniem.
Skąd porównanie do góry lodowej?
To wszystko wydaje się dosyć jasne. Ale mówiąc o kartach, można łatwo zapomnieć, że pod kuszącą warstwą dotyczącą EPI znajduje się cały szereg naczyń, które muszą zostać połączone, aby inicjatywa zadziałała:
- Przyjęcie płatności natychmiastowych. Płatności natychmiastowe to rozwiązanie powszechnie stosowane w Wielkiej Brytanii, które w UE przyjęło się dużo mniej. UE dokłada wszelkich starań, by przyjąć płatności natychmiastowe w ramach strategii w zakresie płatności detalicznych, której celem jest sprawienie, by płatności natychmiastowe stały się zarówno tanie, jak i dostępne dla mieszkańców wspólnoty oraz europejskich firm. Jeśli te warunki nie zostaną spełnione, nie uda się wprowadzić EPI.
- Aplikacje. Osoby korzystające z płatności natychmiastowych mogą uważać je za mało wygodne, jeśli nie korzystają z odpowiedniej aplikacji. Dlatego banki muszą zapewnić klientom aplikacje, które ułatwią im korzystanie z płatności natychmiastowych.
- Interoperacyjność. Kolejną kwestią jest wymóg interoperacyjności systemów płatności natychmiastowych z różnymi europejskimi jednostkami, które tworzą złożone naczynia, takie jak RT1, TIPS, EBA czy ECB. Prace już trwają, o czym Dyrektor Generalny Europejskiej Rady ds. Płatności, Etienne Goosse, opowiada w zaprezentowanym niedawno nagraniu.
- Żądanie płatności. Kolejnym elementem składowym EPI jest żądanie płatności (RtP), które pozwala beneficjentowi żądać płatności od płatnika. Prace nad RtP trwają, ale rozwiązanie to nie jest jeszcze powszechnie stosowane. A bez niego nie można przejść na kolejny poziom EPI.
Innymi słowy, choć zalety EPI są oczywiste, wciąż wiele zostaje do zrobienia w kwestiach niewidocznych, takich jak interoperacyjność, odpowiednie aplikacje czy RtP. Po wdrożeniu tych rozwiązań przed przedsiębiorstwami handlowymi i dostawcami usług pojawi się kolejne wyzwanie polegające na zmianie metodologii na system EPI. Biorąc pod uwagę to, że niezbędne podwaliny już są i że wygląd kart nie ulegnie zmianie, nie będzie to tak trudne jak stworzenie zupełnie nowej metodologii. Jednak każdy sklep i dostawca usług będzie musiał dokonać zmian.
Więcej informacji o Finastra
Finastra tworzy otwartą platformę, która pozwala przyspieszyć współpracę oraz wprowadzanie innowacji w obszarze usług finansowych, zapewniając tym samym lepsze doświadczenia indywidualnym użytkownikom, przedsiębiorstwom i społecznościom. Korzystając z największego i najlepszego portfolio oprogramowani wspomagających usługi finansowe, Finastra zapewnia tę kluczową technologię mniejszym i większym instytucjom finansowym z całego świata, w tym 90 spośród 100 największych banków świata. Nasza otwarta architektura tworzy przestrzeń, w której spotykają się liczni partnerzy i twórcy innowacji. Razem decydujemy o tym, jak tworzyć, wdrażać oraz wykorzystywać w obszarze usług finansowych aplikacje tak, by nadążać za zmieniającymi się potrzebami klientów.
Więcej informacji znaleźć można w witrynie finastra.com.