IT@BANK 2018: Bank 3.0. Szybko, wygodnie i bezpiecznie

IT@BANK 2018: Bank 3.0. Szybko, wygodnie i bezpiecznie
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Czy banki mogą połączyć inwestycje w bezpieczeństwo oraz w szybką i komfortową obsługę? Coraz częściej przekonujemy się, że jest to możliwe. Ba, przynosi bardzo dobre rezultaty.

Igor Lagenda

90%Polaków spodziewa się, że rychło własnoręczny podpis zostanie zastąpiony elektronicznym, obsługa w oddziałach zostanie zautomatyzowana, a prawie wszystkie sprawy będzie można załatwić za pomocą wirtualnej rzeczywistości (VR) – wynika z raportu #finanseprzyszłości zrealizowanego dla Banku Millennium.

Ale banki muszą inwestować w nowe technologie nie tylko po to, by sprostać oczekiwaniom klientów, ale też dostosować się do coraz ostrzejszych regulacji, presji rynkowej ze strony prężnie rozwijających się fintechów oraz aby w odpowiedni sposób zadbać o cyberbezpieczeństwo.

Ostatnio głośno zrobiło się o najnowszym dziecku Alior Banku, który stworzył prototyp urządzenia kryptograficz-nego SherLOCK, szyfrującego wszelkie bankowe transakcje. Do tej pory, by zabezpieczyć środki na kontach klientów przed atakami cyber-przestępców, stosowane były kody jednorazowe, hasła maskowane, klucze po stronie klienta, karty mikro-procesorowe czy bardzo popularne kody SMS.

Pekao: pokażemy, na co nas stać!

W październiku międzynarodowe jury uznało PeoPay, aplikację mobilną Banku Pekao, za najlepszą innowację na świecie 2018 r. w kategorii Phygital Distribution & Experience.

– Całkiem niedawno rozpoczęliśmy dynamiczne prace nad cyfrową transformacją swoich usług. Po zaledwie kilkunastu miesiącach intensywnych działań pod kątem innowacji już możemy porównywać się z największymi instytucjami finansowymi na świecie – zauważył z satysfakcją Michał Krupiński, prezes zarządu Banku Pekao.

PeoPay to aplikacja bankowości mobilnej udostępniona klientom Banku Pekao w październiku 2017 r. Jako pierwsza w Polsce do potwierdzenia transakcji takich jak przelewy, wypłaty z bankomatów lub płatności online do 200 zł wykorzystywała dane biometryczne, w zależności od modelu smartfonu mógł to być odcisk palca lub Face ID.

– Jako pierwsi w Polsce zdecydowaliśmy się na wykorzystanie w aplikacji biometrii do akceptacji transakcji. Z kolei rosnąca liczba klientów podróżujących za granicę była impulsem do wprowadzenia unikalnego rozwiązania umożliwiającego płatności telefonem z rachunków walutowych bez dodatkowych przewalutowań – wskazał Bartosz Zborowski, dyrektor Departamentu Innowacji i Płatności w Banku Pekao.

Pekao nie zamierza osiadać na laurach. Bank zapowiada, że jeszcze w tym roku jego klienci będą mogli założyć konto w banku zdalnie. Wystarczy, że w tym celu zrobią selfie i dla porównania wyślą zdjęcie z dowodu osobistego. Cały proces zakładania konta ma potrwać kilka minut.

– Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnej wygody. W zakresie „user experience” porównujemy się nie tylko do konkurencji bankowej, ale też do najlepszych rozwiązań fintechowych. Otwieranie konta „na selfie” to bardzo wygodny proces opracowany na bazie naszych doświadczeń w biometrii, konkurujący prostotą nie z bankami, a z fintechami – powiedział Bartosz Zborowski.

Przedstawiciele Pekao zapowiadają kolejne nowinki w zakresie cyfryzacji usług. Pracować nad nimi ma inaugurujące działalność Laboratorium Innowacji, którego zadaniem będzie tworzenie nowatorskich koncepcji w interdyscyplinarnych zespołach pracowników banku oraz we współpracy ze startupami i fintechami.

Blockchainem w cyberprzestępców

W ostatnich tygodniach głośno zrobiło się o najnowszym dziecku Alior Banku, który stworzył prototyp urządzenia kryptograficznego SherLOCK, szyfrującego wszelkie bankowe transakcje. Do tej pory, by zabezpieczyć środki na kontach klientów przed atakami cyberprzestępców, stosowane były kody jednorazowe, hasła maskowane, klucze po stronie klienta, karty mikroprocesorowe czy ostatnio bardzo popularne kody SMS.

SherLOCK to urządzenie wielkości smartfonu. Po podłączeniu do portu USB komputer rozpoznaje sprzęt jako kartę sieciową. Po uruchomieniu SherLOCKA transakcje wykonywane przez klienta są zabezpieczone kryptograficznie. Zaszyfrowany kryptogram, który został wygenerowany po stronie banku jest przekazywany do urządzenia bezpośrednio, bez modyfikacji, z wykorzystaniem JavaScriptu uruchomionego w przeglądarce klienta. Każda ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI