IT@BANK 2018: Automatyzacja procesów biznesowych a bezpieczeństwo i zapobieganie oszustwom finansowym
W gąszczu nowych przepisów dla sektora bankowego, takich jak dyrektywa PSD2, PAD czy ogólne rozporządzenie o ochronie danych, szczególne znaczenie posiadają nowe regulacje odnośnie zwalczania prania pieniędzy. Jak zmieniła się sytuacja banków wskutek nowelizacji prawa w tym obszarze?
Marzena Janicka, dyrektor sprzedaży dla sektora finansowego w IMPAQ: Działamy na rynku już w mocy obowiązywania postanowień unijnej dyrektywy w sprawie zapobiegania wykorzystywania systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (tzw. IV dyrektywy AML) oraz opartych na tym akcie prawnym przepisów krajowych przewidujących szereg zmian istotnych z punktu widzenia funkcjonowania rynku finansowego. Jedną z istotniejszych nowości jest rozszerzenie definicji osoby na eksponowanym stanowisku (PEP), która obecnie obejmuje również krajowych funkcjonariuszy publicznych, takich jak parlamentarzyści, włodarze miast i gmin czy sędziowie. Oznacza to, że banki oraz inne obowiązane instytucje znacznie częściej będą musiały stosować specjalne środki oceny ryzyka, w rodzaju choćby weryfikacji źródeł przychodów osób na eksponowanych stanowiskach oraz podejmowania decyzji w sprawie sprzedaży produktów bankowych przez szczebel kierowniczy. Czwarta dyrektywa AML obliguje także banki oraz inne wskazane podmioty do przeprowadzania oceny ryzyka instytucji finansowej. Pierwsza taka procedura musi zostać zakończona do 13 stycznia 2019 r. Nie można liczyć na przedłużenie tego terminu, ponieważ na podstawie analiz dostarczonych przez przedsiębiorców Generalny Inspektor Informacji Finansowej będzie dokonywać, już w pierwszej połowie przyszłego roku, oceny ryzyka krajowego. Tu najszybciej możemy wesprzeć naszych klientów bankowych i pomóc przeprowadzić tzw. weryfikację wstępną, tj. zweryfikowanie pełnej bazy klientów danej instytucji.
Tomasz Imbiorowski, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa w Banku Pocztowym: Jako praktyk w obszarze przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zajmujący się tymi zagadnieniami od wielu lat, mogę dodać, że poprzednia duża zmiana ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu z 2009 r. wprowadzała istotne zmiany. Dotyczyły one roli instytucji obowiązanych w procesie AML, z instytucji pasywnych rejestrujących transakcje na instytucje aktywne opierające swoje relacje z klientem na ocenie ryzyka. Nowa ustawa z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, powstała na podstawie IV dyrektywy AML, nie tyle jest rewolucją, co ewolucją dotychczasowego podejścia. Mając za sobą fazę zasadniczą projektu dostosowania procesów Banku Pocztowego – którą miałem przyjemność kierować, mogę stwierdzić, że ilość istotnych zmian wprowadzanych nie jest aż tak duża, jakby mogło się wydawać z objętości samej ustawy, ale kilka zmian jest na tyle obszernych i ich wpływ na procesy obsługi klienta jest na tyle istotny, że wdrożenie ustawy jest sporym wyzwaniem dla sektora bankowego, w szczególności mam tu na myśli zmiany dotyczące procesów obsługi klienta.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI