IT@BANK 2017: Jakie wyzwania stoją przed współczesną bankowością?
Aplikacje mobilne – wygodne, ale czy bezpieczne i użyteczne?
Za sprawą postępu technologicznego rozwój innowacji w bankowości przybrał zawrotne tempo – wystarczy przyjrzeć się bankowości mobilnej. W Polsce od pojawienia się pierwszego smarftonu w 2009 r. minęło 8 lat, od pojawienia się w pełni funkcjonalnej mobilnej aplikacji bankowej zaledwie kilka, a już mówi się o 5 mln użytkowników mobilnej bankowości. 74% Polaków nie wyobraża sobie bez niej funkcjonowania, a ponad połowa twierdzi, że w przyszłości będzie to ich główny kanał kontaktu z bankiem1. Polska jest jednym z rynków w Europie, na których płatności mobilne są najbardziej rozpowszechnione. Nasuwa się tu pytanie, czy przy takim tempie rozwoju mamy pewność, że rozwiązania, z których tak chętnie korzystamy są bezpieczne?
Mimo że z założenia bankowe aplikacje mobilne powinny być świetnie przetestowane i dopracowane w każdym szczególe, niestety nie zawsze tak jest. Badania przeprowadzone przez firmę Sii pod kątem m.in. intuicyjności użycia, wydajności, dostępności i bezpieczeństwa dowodzą, że aplikacje popularnych banków w Polsce często pozostawiają wiele do życzenia.
Dlaczego tak się dzieje? Może to wynikać z kilku okoliczności, m.in. zawrotnego tempa, w jakim nowe rozwiązania są wprowadzane na rynek, a także ograniczonej dostępności wykwalifikowanych specjalistów, którzy przygotują i przetestują aplikację w taki sposób, aby faktycznie spełniała ona wszelkie wymogi funkcjonalności oraz bezpieczeństwa.
Aplikacje mobilne zdobyły rynek szturmem, a banki oraz inne firmy sektora finansowego prześcigają się w oferowaniu coraz to nowszych rozwiązań, m.in bezgotówkowych metod płatności (np. technologia HCE – płatność smartfonem), tak więc problem jakości, a także bezpieczeństwa danych (również w związku z nowymi wymogami prawnymi) będzie narastał. Aby sobie z nim poradzić i zachować konkurencyjność, banki będą musiały zwrócić się do firm technologicznych wyspecjalizowanych w dostarczaniu usług dla sektora finansowego – znających idealnie jego specyfikę i uwarunkowania, a jednocześnie posiadających zaplecze technologiczne i kadrowe, które będzie w stanie sprostać rosnącym wymaganiom branży.
– W Sii zatrudniamy najlepszych specjalistów posiadających ogromną wiedzę, doświadczenie i świetnie znających specyfikę sektora bankowego. Dlatego klienci zwracają się do nas o pomoc i doradztwo. Jesteśmy dla nich partnerem technologicznym, odpowiadamy na ich oczekiwania, służąc wsparciem w realizacji innowacyjnych projektów, jak również całościowo tworząc nowoczesne rozwiązania – podkreśla Monika Rachwalska, dyrektor Business Unitu Financial Services w Sii Warszawa.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI