IT@BANK 2017: HUAWEI wie, jak wspierać banki
Czy banki funkcjonujące w Polsce mogą wykorzystać doświadczenia zebrane przez sektor finansowy na rynku chińskim?
Radosław Sałek: Jak najbardziej. Rynek ten krępuje mniej regulacji, a na dodatek jest on bardziej konkurencyjny. Już dzisiaj wdraża się tam rozwiązania technologiczne, które w Europie będą popularne za kilka lat. Nikt nie ma wątpliwości co do tego, że rynek chiński przoduje w wykorzystaniu nowoczesnych technologii w bankowości. Tamtejsze banki świadczą wiele e-usług, o których w Europie tylko się mówi. Co więcej, stworzono aplikację mobilną, dzięki której można – nie ruszając się z domu – załatwić większość spraw urzędowych. Funkcjonują także e-dowód osobisty, e-prawo jazdy i e-dowód rejestracyjny.
Powszechnie dostępna jest, stworzona przez Tencent Inc., aplikacja WeChat – chiński komunikator i portal społecznościowy. Służy do wysyłania wiadomości, robienia zakupów oraz wykonywania płatności. Firma ta, to znakomicie funkcjonujący fintech, ilość i wysokość prowadzonych przez niego operacji finansowych śmiało można porównać do działań największych banków w naszej części świata. Chińskie banki muszą z takimi fintechami konkurować na co dzień. I tak konstruować swoje produkty, by tej konkurencji sprostać, albo – gdy zachodzi taka potrzeba – bez większych problemów nawiązywać z takimi firmami współpracę. Korzystną, rzecz jasna, dla obu stron.
Nasza firma jest obecna na tym rynku, wspieraliśmy zresztą budowę infrastruktury dla WeChat. Zdobyliśmy zatem wiele cennych doświadczeń, które z powodzeniem można wykorzystać przy tworzeniu programów i aplikacji mobilnych – elastycznych i umożliwiających błyskawiczne wprowadzanie niezbędnych zmian. Nauczyliśmy się, jak z powszechnie dostępnych klocków budować zintegrowane, sprawne i wydajne systemy. Niezbędną wiedzę i umiejętności zdobyliśmy także realizując projekty cyfrowej transformacji w kilku dużych chińskich, rosyjskich oraz europejskich bankach. Nie wszyscy wiedzą, że firma HUAWEI to nie tylko jeden z czołowych producentów zaawansowanych technologicznie telefonów komórkowych, ale równocześnie lider na rynku dostawców wyposażenia sieciowego dla telekomów i największych centrów danych.
Jakie rozwiązania może dziś zaproponować bankom firma HUAWEI?
Radosław Sałek: Współpracowaliśmy z kilkoma bankami chińskimi oraz ze Sbierbankiem – największym bankiem rosyjskim. Stworzyliśmy rozwiązania, które nie tylko odpowiadają dzisiejszym potrzebom, ale też są w stanie sprostać wymaganiom ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI