IT@BANK 2017: Compliance – partner dla biznesu
Zwiększanie zatrudnienia w obszarze compliance było klasycznym przykładem krótkoterminowego podejścia reaktywistycznego. Celowały w tym przede wszystkim banki inwestycyjne. Z badań „Compliance Risk Survey 2017”, przeprowadzonych przez firmę Accenture wynika jednak, że biznes dostrzegł słabość tej drogi rozwoju, stawiając przede wszystkim na doinwestowanie tego segmentu zarządzania.
– Od pewnego czasu obserwujemy znaczący wzrost nakładów na compliance. Z naszych badań wynika, że liczba instytucji finansowych przeznaczających na tą część działalności ponad 5% swoich dochodów netto wzrosła z 16% w grudniu 2015 r. do 23% w grudniu 2016 r. – mówi Małgorzata Nasiłowska, dyrektor zarządzający, Accenture w Polsce. – Potwierdzają to dane Thomson Reuters. Według nich instytucje finansowe wydają średnio 60 mln dolarów rocznie na spełnienie wymogów przeciwdziałania praniu pieniędzy, a niektóre duże banki wydają do 500 mln dolarów rocznie tylko na politykę poznaj swojego klienta (KYC). Badania pokazują jednocześnie, że aż 89% instytucji finansowych oczekuje, że koszty te będą nadal rosnąć – dodaje.
Miliardy „motywujących” kar
Prawie połowa spośród badanych menedżerów (48%) uważa, iż nakłady te wzrosną od 10 do 20%, a niemal co piąty (18%) oczekuje wzrostu ponad 20%. Konieczność dodatkowych inwestycji upatrują oni w trzech najważniejszych obszarach ryzyka, jakie będą największym wyzwaniem dla ich organizacji w najbliższej przyszłości. Będą to przede wszystkim oszustwa i ryzyko przestępstw finansowych (48%), ryzyko biznesowe (47%) oraz cyberzagrożenia (45%).
– Menedżerowie doskonale rozumieją potrzebę dodatkowego inwestowania w compliance, ponieważ zdają sobie sprawę, że segment ten z trudem nadąża za niezwykle szybką transformacją cyfrową w branży finansowej – uważa Paweł Piaskowski, manager w Obszarze Zarządzania Ryzykiem z firmy Accenture w Polsce. – Z drugiej strony mocno „motywujące” są takż...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI