IT@BANK 2017: Bezpieczeństwo równie ważne jak technologie
Co jest ważniejszym wyzwaniem stojącym przed bankowością: rozwój czy bezpieczeństwo?
– To pytanie trochę z gatunku: „co było pierwsze: jajko czy kura?”. Trudno w tym momencie określać, co jest ważniejsze, ponieważ jak skupimy się tylko na bezpieczeństwie, to zahamuje to rozwój. Bez rozwoju nie nadąży się za konkurencją i będzie trudno zachować relacje z klientami, a w konsekwencji również pozycję biznesową. Natomiast jeśli odpowiednio nie podejdzie się do kwestii bezpieczeństwa, to w naturalny sposób można stracić wiarygodność, pieniądze. A przede wszystkim zawieść klientów.
A zatem trzeba zdecydować się na jakieś proporcje. Jak to wygląda w przypadku pana banku?
– W ramach strategii banku koncentrujemy się na obu tych obszarach. Strategia definiuje oczywiście więcej programów biznesowych niż programów bezpieczeństwa, a to z racji uniwersalności banku. Natomiast w obu sprawach staramy się zachować odpowiednią uwagę i przeznaczyć na działania odpowiednie środki, a przede wszystkim nadążać za rynkiem. W tym momencie, w obu tych kwestiach, najważniejszą sprawą są skutki dyrektywy Payment Services Directive, czyli PSD2, która z jednej strony zmusza nas do tego, żeby udostępnić dane klientów, którzy będą obsługiwani przez podmioty zewnętrzne. Ale jednocześnie musimy mieć na uwadze fakt, że udostępnienie tych informacji tworzy element, który w łańcuchu relacji między klientem a jego środkami może zostać wydłużony i zaburzony.
Zatrzymajmy się na chwilę przy tej dyrektywie. Kiedy słyszy pan, płynące z UE głosy, żeby polski sektor bankowy otworzył się na podmioty trzecie, to, mówiąc kolokwialnie, cierpnie panu skóra? A może KNF przesadza, zalecając ostrożność w tej kwestii?
– Nie ma w tym cienia przesady, dlatego my jako PKO BP, także we współpracy ze Związkiem Banków Polskich, staramy się bardzo mocno wpływać na stanowisko Komisji Europejskiej – zwłaszcza w kwestii tzw. screen scrapingu oraz credential sharingu. Chodzi o udostępnianie danych naszych klientów bezpośrednio poza architekturą aplikacyjną banku. Ta sprawa jest naszym nadrzędnym celem, ponieważ ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI