IT@BANK 2012: Najlepsze praktyki i procedury wdrażania rozwiązań do automatyzacji testów funkcjonalnych systemów i procesów finansowych
Nie ma żadnych wątpliwości, że rygorystyczne testy są najważniejszym czynnikiem gwarantującym sukces w procesie tworzenia aplikacji. Największym wyzwaniem stojącym przed programistami, działami kontroli jakości i kadrą kierowniczą w banku jest przyspieszenie procesów testowania i zwiększenie ich precyzji oraz zakresu — najważniejsze, aby zrobić to bez uszczerbku dla budżetu IT, który i tak w dzisiejszych czasach jest ograniczony.
Lubomir Stojek,
Business Consultant Software CEE, HP Polska
Automatyzacja kluczowych elementów testów funkcjonalnych pozwala instytucjom finansowym dotrzymywać wymagających terminów wdrażania nowych wersji oprogramowania, przeprowadzać testy w bardziej kompleksowy i wiarygodny sposób oraz analizować poprawność realizacji procesów biznesowych. Perspektywa automatyzacji testowania funkcjonalnego wiąże się jednak z nowymi pytaniami. Jakie są koszty automatyzacji procesów testowania i jaki jest zwrot z inwestycji (ROI)? Które aplikacje i procesy można poddać zautomatyzowanym testom, a które nie? Jaką metodologię automatyzacji testów należy wybrać?
Przed rozpoczęciem projektów automatyzacji testów należy bardzo dokładnie przeanalizować i zrozumieć te i inne zagadnienia.
Dlaczego warto automatyzować procesy testowania funkcjonalnego?
Współczesne banki znajdują się pod coraz większą presją. Kierownictwo oczekuje od działów informatycznych dostępu do nowych funkcji, odkrywania nowych możliwości biznesowych i zapewnienia przewagi konkurencyjnej poprzez oprogramowanie. Oznacza to konieczność realizacji o wiele większej liczby projektów tworzenia aplikacji biznesowych, przy bardziej napiętych terminach. Nie zawsze towarzyszy temu jednak większy budżet czy większa ilość zasobów.
Współczesne przedsiębiorstwa korzystają z bardzo złożonych infrastruktur przetwarzania danych. Jak widać na rysunku 1, typowe przedsiębiorstwo może używać wielu aplikacji, które zostały opracowane z myślą o współpracy z różnymi systemami operacyjnymi. Aplikacje te korzystają z wielu różnych interfejsów klientów i obejmują liczne procesy biznesowe, mając kontakt z wieloma osobnymi zestawami danych. Testowanie wszystkich możliwych permutacji tych elementów to niezwykle złożone przedsięwzięcie, obejmujące setki tysięcy scenariuszy testowych.
W przypadku awarii oprogramowania koszty mogą być bardzo duże – od utraconych przychodów ze sprzedaży, poprzez mniejszą wydajność pracowników, do niezadowolenia klientów oraz spadku motywacji zespołów programistów i specjalistów z działów kontroli jakości. Im później błędy są wykrywane w ramach procesu programowania, tym większe koszty generują. Błąd wykryty w środowisku produkcyjnym może generować ponad 100 razy większe koszty jego usunięcia niż ten sam błąd wykryty wcześniej, w fazie projektowania. Automatyzacja jest kluczem do zwiększenia szybkości, precyzji i elastyczności procesu testowania oprogramowania. Umożliwia ona firmom wcześniejsze wykrywanie i usuwanie większej liczby usterek.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI