IT – Consulting: Ofertę buduje rynek

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2011.03.foto.64.aDobre rozeznanie rynku to połowa sukcesu w batalii o klienta. Przygotowując ofertę produktową, banki szczegółowo analizują oczekiwania zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów. A rynek usług finansowych stale się zmienia, jest więc monitorowany na bieżąco. Robią to banki, instytucje finansowe i ośrodki badania rynku. I przygotowują cykliczne raporty o sytuacji na rynkach finansowych.

Halina Tarasewicz

Obecnie jest wiele możliwości uzyskania informacji o sytuacji na rynkach finansowych w Polsce i za granicą. Instytucje specjalizujące się w monitorowaniu i analizowaniu rynku praktycznie codziennie publikują opracowania i raporty na ten temat. Z niektórych można skorzystać bezpłatnie, inne trzeba kupić. W Polsce badaniem rynku zajmuje się kilka ośrodków. Należą do nich m.in. TNS Pentor, SMG KRC, TNS OBOP, GFK Polonia, ARC Rynek i Opinia. Wszystkie mają w swojej ofercie badania i analizy rynków finansowo-ubezpieczeniowych. Niektóre, tak jak Pentor, deklarują, że rynek usług finansowych jest jednym z głównych obszarów specjalizacji.

Współpracują z nimi największe banki i instytucje finansowo-ubezpieczeniowe. Na stronie internetowej Pentora można znaleźć informację, że według Katalogu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii 2007 TNS Pentor jest liderem na polskim rynku w badaniach dla branży finansowej. Rzeczywiście, większość banków potwierdza, że często współpracują z tym ośrodkiem. Zresztą ściśle współpracuje on ze Związkiem Banków Polskich. Od 18 lat, na jego zlecenie, przygotowuje ogólnie dostępny Monitor Bankowy zajmujący się badaniem koniunktury w placówkach bankowych i analizą sektora bankowo-finansowego. W lutowym Monitorze znalazła się ocena bankowców i działalności różnych instytucji związanych z sektorem bankowym.

Audyt rynku i klientów

Pentor od 2001 r. prowadzi Audyt Bankowości Detalicznej – raport będący źródłem kompleksowej wiedzy o zachowaniu, preferencjach i opiniach klientów banków. Jest to syndykatowe badanie PENTOR RI, które regularnie monitoruje opinie, postawy i zachowania ludności wobec banków oraz korzystanie osób prywatnych z usług i produktów bankowych. To dla banków kopalnia informacji, które ułatwiają ocenę sytuacji przed podjęciem decyzji oraz podejmowanie efektywnych działań budujących satysfakcję i lojalność klientów. Od kilku lat Pentor prowadzi również Audyt Klientów Zamożnych oraz Audyt Bankowości Przedsiębiorstw.

Badania rynków finansowych prowadzi również TNS OBOP. Na początku grudnia 2010 r. przeprowadził badanie o korzystaniu przez Polaków z kont bankowych i kart płatniczych. Respondentów zapytano ponadto, w jaki sposób dokonują płatnoś...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI