IT@BANK: Jak technologie budują relacje z klientem
Drugim zagranicznym gościem konferencji IT@BANK 2014, była Aleksandra Lubavs, wiceprezydent odpowiedzialny za marketing i innowacje firmy Diebold EMEA.
Stanisław Brzeg-Wieluński
Jej zdaniem zmiany regulacyjne, technologiczne i generacyjne wpływają na rozwój cyfrowych kanałów dostępu. Dlatego pojawia się pytanie, co robić i jak działać, aby dotychczasowy klient chciał pozostać z macierzystym bankiem. Dziś banki dysponują wieloma kanałami dostępu. Ale od ilości ważniejsze jest to, jak nimi zarządzają, zwłaszcza że wciąż jeszcze wielu klientów korzysta z tradycyjnych oddziałów. Z badań firmy Diebold EMEA wynika, że kontakt z nimi daje im więcej satysfakcji niż inne kanały dostępu. Dlatego obawy o masowe zamykanie oddziałów są bezpodstawne. Nawet nowe pokolenia: X i Y korzystają z nich – choćby podczas zaciągania kredytów hipotecznych. Chcą mieć kontakt z konkretnym żywym człowiekiem. Wciąż zatem oddział i pracownik wpływają na odbiór banku przez klienta i jego wizerunek. One też współdecydują o pozycji instytucji w lokalnej społeczności.
Skoro oddział jest niezwykle ważnym miejscem komunikacji z klientem, a jednocześnie rośnie liczba transakcji dokonywanych mobilnie, to banki powinny przekształcać tradycyjne oddziały w nowoczesne, wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania i technologie.
Wyniki badań firmy Diebold EMEA wskazują, że konsument chce mieć pełną kontrolę nad transakcjami, a także pewność, że wykonywany przez niego przelew jest bezpieczny oraz że może go przeprowadzić w dowolnym miejscu i czasie. To nie powinno nikogo dziwić – klienci stają się przecież coraz bardziej wymagający. Jeżeli nie mają dobrych doświadczeń w kontaktach z bankiem, to aż w 50 proc. przypadków dzielą się negatywnymi opiniami w sieciach społecznościowych. Co więcej – 39 proc. konsumentów uczestniczących w globalnym badaniu Diebold EMEA przyznało, że po takich negatywnych doświadczeniach przez dwa lata unikało kontaktu z konkretnym bankiem.
Jak zatem utrzymać i pozyskiwać klientów? Trzeba zmienić metody i formy kontaktu z nimi – poczynając od ich pozyskiwania, przez komunikowanie się z nimi po poprawę obsługi z bankiem. Wykorzystując nowoczesne technologie, bank – w trakcie pobytu klienta w oddziałach – może ułatwić mu dokształcanie się w zarządzaniu finansami, zdobywanie nowych informacji – a wszystko po to, by nie miał on wrażenia, że traci w nich czas. Dla przykładu – jeden z włoskich banków zautomatyzował obsługę z klientem, zapewniając mu przy tym większą dostępność i bezpieczeństwo. Takie rozwiązania wprowadził w 25 oddziałach, a następnie monitorował zachowanie klientów. I okazało się, że dzięki nowym pomysłom o 26 proc. zwiększyły się obroty oddziałów, wzrosła ich sprawność operacyjna i – co najważniejsze – poziom satysfakcji klientów.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI